سخنگوی اردوغان: سعودی مسئول اصلی روشن شدن پرونده قتل خاشقچی است

سخنگوی اردوغان: سعودی مسئول اصلی روشن شدن پرونده قتل خاشقچی است
سه شنبه 6 آذر 1397 - 12:49

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: پیگیری پرونده قتل جمال خاشقچی در ترکیه ادامه دارد ولی عربستان سعودی مسئول اصلی روشن شدن پرونده این جنایت است.

العالم - ترکیه

به رغم گذشت نزدیک دو ماه از قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در شهر استانبول، هنوز از جسد وی خبر دقیقی در دست نیست.

مقامات آل سعود پاسخ روشنی درباره سرنوشت جسد خاشقچی نداده اند و تنها به ذکر تحویل جسد به یک همدست محلی اکتفا کرده اند، ولی برخی منابع ترک مدعی نابودی جسد این روزنامه نگار با استفاده از اسیدهای قوی در داخل ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول هستند.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه امروز در مصاحبه با خبرنگاران با بیان این که 'اگر موضع انسانی و حقوقی ترکیه نبود، شاید بر جنایت خاشقچی سرپوش گذاشته می شد'، افزود: در این جنایت منفور باید بعضی موارد از جمله وضعیت جسد روشن شود.

وی با تاکید بر ضرورت روشن شدن وضعیت جسد جمال خاشقچی اظهار کرد: اکنون تمامی دنیا می پرسد که چه کسی و یا کسانی دستور این جنایت را داده اند؟ جسد کجاست؟ و دریافت پاسخ این سوالات نیز حق همه است.

کالین با اشاره به ادامه بررسی نهادهای مرتبط ترکیه در پرونده قتل خاشقچی بیان کرد: ترکیه برای روشن شدن این حادثه منفور هر آنچه را که وظیفه دارد، انجام خواهد داد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اضافه کرد: عربستان کشور دوست و برادر ماست و به خاطر این حادثه با کسی خصومت نداریم و هیچ کس را هم هدف قرار نمی دهیم. 

امروز همچنین روزنامه ینی شفق طی گزارشی درباره پرونده قتل خاشقچی، سرنوشت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در پی این جنایت مبهم خواند و نوشت: اکنون ادامه اقتدار ولیعهد و نیز ابهام درباره سرنوشت برنامه های اقتصادی عربستان در صورت برکناری محمد بن سلمان به نگرانی جدی غربی ها تبدیل شده است.

پایگاه اطلاع رسانی 'خبر.7 ' ترکیه نیز دیروز اعلام کرد که ماموران پلیس بازرسی از یک واحد ویلا در روستای 'سامانلی' شهر 'ترمال' در استان یالووا را با هدف یافتن جسد خاشقچی آغاز کرده اند.

به گزارش خبر.7، این خانه ویلایی در کنار جاده قرار دارد و دارای باغچه بزرگی است و عوامل پلیسی برای جستجوی محل از گروه های تخصصی پلیس جنایی و سگ بهره گرفته اند.

'معمر ارول' استاندار یالووا درباره بازرسی از این ویلا که به یک تاجر عرب تعلق دارد، به خبرنگاران گفت که این عملیات بازرسی و جستجو به دستور دادستان کل شهر استانبول انجام می شود.

خاشقچی 60 ساله بعد از انتخاب 'محمد بن سلمان' به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت. 

این روزنامه نگار منتقد آل سعود روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با 'خدیجه چنگیز' نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد. 

نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد، ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند. 
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان

کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند. 

همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان بن سلمان ولیعهد سعودی که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی تاکنون رد شده است.
 

پربیننده ترین خبرها