اردوغان: مانع خاموشی شمع قدس توسط اشغالگران خواهیم شد

اردوغان: مانع خاموشی شمع قدس توسط اشغالگران خواهیم شد
چهارشنبه 7 آذر 1397 - 14:07

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت که با تشویق شهروندان ترک برای بازدید از قدس، مانع خاموشی شمع این شهر توسط اشغالگران خواهیم شد.

العالم - ترکیه

اردوغان در سی و چهارمین نشست کمیته دائمی همکاری های اقتصادی و بازرگانی سازمان همکاری اسلامی(کومسک) در شهر استانبول افزود: 'فلسطین تا زمانی که مسلمانان مدافع حق و عدالت وجود داشته باشند، تنها نخواهد ماند.'

وی افزود: فلسطین میهن صلح و تمدن و قدس شریف به عنوان نور چشم جهان اسلام به شمار می رود ولی زنان، دختران، جوانان و پناهجویان فلسطینی که طی 70 سال گذشته جان خود را در مسیر دفاع از فلسطین سپر کرده اند، همچنان در حسرت سرزمین اجدادی خود هستند.

رییس جمهوری ترکیه با تاکید بر درس گرفتن مسلمانان از اتفاقات تلخ و شیرین گذشته و تحلیل و درک رویدادها به طور حساس اظهار کرد: نباید در این جغرافیایی که مرزهای آن با خون تعیین شده، بین دل های خود دیوارها و مرزهای جدید بکشیم. 

وی اساس تمامی بحران ها، درگیری ها، ریخته شدن اشک ها و خون ها از سوریه گرفته تا عراق و از یمن تا فلسطین و تمام منطقه را یک جنگ بزرگِ طراحی شده دانست و گفت: نباید فریب کسانی را که می خواهند با تاکید بر تفاوت ها بین ما اختلاف بیندازند، بخوریم و بازیچه آنها شویم. 

اردوغان بار دیگر خواستار اصلاح و تجدید ساختار سازمان ملل شد و بیان کرد: تاکنون تمامی نهادهای بین المللی که به خاطر مساله فلسطین و جنگ های داخلی به آن مراجعه کرده ایم، ما را مایوس کرده اند و دیگر توقعی از آنها باقی نمانده و امیدی از آنها نداریم چرا که آنها هیچ موقع به نفع ما اقدام نخواهند کرد.

وی تاکید کرد: برای دیدن عامل میلیون ها گرسنه و آواره در یمن نباید به دور دست ها نگاه کرد چرا که مسئول این اتفاق افراد به ظاهر مسلمان هستند.

رییس جمهوری ترکیه اضافه کرد: هر قدر کشورهای عضو کمیته دائمی همکاری های اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی (کومسک) روابط بهتری داشته باشند، کشورهای اسلامی قدرتمندتر خواهند شد. 

وی بار دیگر بر استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری تاکید کرد و افزود: این امر نقش مهمی در آزاد شدن از قید امپریالیسم دارد.

اردوغان اظهار کرد: ما به عنوان پیروان دینی که قتل یک انسان بی گناه را مانند قتل تمامی انسان ها می داند، قبل از دیگران به قتل های وحشیانه اعتراض کرده و در مقابل بی عدالتی ها و اقدامات ظالمانه در هر گوشه جهان صدای اعتراض خود را بلند خواهیم کرد.

رییس جمهوری ترکیه همچنین بار دیگر بر اهمیت تصمیم ارتقای 25 درصدی میزان تجارت داخلی بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تاکید و خواستار به روز رسانی و تکمیل آیین نامه تجاری در زمینه تجارت ترجیحی از سوی کشورهای اسلامی شد.

به گزارش ایرنا، امروز سی و چهارمین نشست کمیته دائمی همکاری های اقتصادی و بازرگانی سازمان همکاری اسلامی (کومسک) در شهر استانبول آغاز شد.

محمد خزایی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران نیز به نمایندگی از ایران در این نشست اقتصادی شرکت کرده است.

تسهیل تجارت با استفاده از مدیریت ریسک گمرگی کشورهای عضو، محور اجلاس سی و چهارم کمسک است.

در دو روز برگزاری نشست، کارشناسان کشورهای عضو با پیشنهاد ایران برای میزبانی پنجمین کنفرانس گردشگری سلامت در سال 2019 موافقت شد.

همچنین با میزبانی ایران برای برگزاری اکسپو حلال در نوامبر ۲۰۱۹ و دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته استقبال شد.

مصوبات نشست کارشناسان در اجلاس وزیران بررسی و تایید می شود.

ایرنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها