حمایت سازمان ملل از بازگشایی منطقه سبز بغداد

حمایت سازمان ملل از بازگشایی منطقه سبز بغداد
پنج‌شنبه 8 آذر 1397 - 11:58

فرستاده ویژه سازمان ملل به عراق در دیدار با نخست‌وزیر این کشور از تصمیم او برای بازگشایی منطقه امنیتی سبز بغداد، حمایت کرد.

العالم - عراق

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق، با «یان کوبیچ» فرستاده سازمان ملل به این کشور دیدار و درباره تحولات منطقه از جمله پرونده تحریم‌های آمریکا علیه ایران با او گفت‌وگو کرد.

دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیری عراق طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «بغداد الیوم» منتشر شد، اعلام کرد: عادل عبدالمهدی چهارشنبه (دیروز 29 نوامبر)، از فرستاده ویژه سازمان ملل به عراق استقبال کرد و در این دیدار، دو طرف درباره اوضاع سیاسی جاری در کشور، تکمیل کابینه، نشست شورای امنیتی درباره عراق و بازسازی آن، ورود شرکت‌های سرمایه‌گذار و اوضاع منطقه و تحریم‌های آمریکا علیه ایران رایزنی کردند.

بر اساس این گزارش، یان کوبیچ تایید و رضایت گسترده بین‌المللی درباره تشکیل دولت جدید عراق و شخص نخست‌وزیر این کشور طی نشست اخبر شورای امنیت درباره عراق را نقل و تاکید کرد که سازمان ملل و جامعه بین‌الملل کاملا از دولت کنونی عراق حمایت می‌کند.

وی همچنین از موافقت و همراهی هیأت سازمان ملل در عراق با بازگشایی منطقه سبز و پایبندی به کلیه تصمیمات حاکمیتی دولت عراق و همکاری برای اجرای آن خبر داد.

عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر جدید عراق که دهم مهر گذشته، از سوی «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق مامور تشکیل کابینه شده بود، پیش ازمعرفی اعضای کابینه‌ جدید و گرفتن رأی اعتماد برای آنها در پارلمان و تکیه بر کرسی نخست‌وزیری، از ضرورت باز شدن درهای منطقه سبز بغداد سخن گفت.

پیش از او، در سال 2015، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر سابق عراق ، این پیشنهاد را طرح کرده بود اما دولت آمریکا مانع این امر شده بود. اما عبدالمهدی همچنان تاکید دارد که موانع امنیتی موجود در منطقه سبز، مانع ارتباط نزدیک و مستقیم میان مسئولان و مردم می‌شود به همین دلیل نیز دفتر خود و نشست‌های هیأت دولت جدید را به مقری در خارج از این منطقه منتقل کرد تا از نزدیک و مستقیم با مردم در ارتباط باشد.

منطقه سبز بغدادبه وسعت ۱۰ کیلومترمربع در محلهٔ کرخ واقع در مرکز شهر بغداد، پایتخت عراق واقع است. مراکز دولتی و ادارات مهم دولتی این کشور، سفارتخانه‌های متعددی چون آمریکا و انگلیس، دفاتر نهادهای بین‌المللی همچون سازمان ملل و اتحادیه اروپا در آنجا قرار دارند.

منطقه سبز بغداد با دیوارهای بتنی بلند (به طول نزدیک به سه متر) محصور شده است و خودروهای زرهی متعددی در آن مستقرند و در حال حاضر مسئولیت حفظ امنیت این منطقه در دست نیروهای عراقی است. اما گفته می‌شود به دلیل جدا شدن این منطقه از سایر مناطق بغداد، افکار عمومی عراق بشدت از آن بیزارند و خواستار برچیده شدن این منطقه‌اند.

نخست‌وزیر عراق، اخیرا طی یک کنفرانس خبری تاکید کرد که در حال پیگیری این خواسته مردمی است و دولت او به صورت شبانه‌روزی در حال پیگیری این مسئله است.

فارس

پربیننده ترین خبرها