روسای جمهوری چین و روسیه در حاشیه نشست گروه 20 دیدار کردند

روسای جمهوری چین و روسیه در حاشیه نشست گروه 20 دیدار کردند
شنبه 10 آذر 1397 - 08:36

روسای جمهوری چین و روسیه جمعه شب (به وقت محلی) در حاشیه نشست سران گروه بیست در آرژانتین با یکدیگر دیدار و بر توسعه روابط دو جانبه تاکید کردند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش شینهوا، "شی جین پینگ" رییس جمهوری چین در دیدار با "ولادیمیر پوتین" رییس جمهور روسیه خاطرنشان کرد، توسعه روابط چین و روسیه با گرایش عصر و تمایل مشترک مردم دو کشور، هماهنگ بوده و دارای نیروی محرکه بزرگ و چشم انداز وسیع است. 
او با بیان اینکه پکن و مسکو باید دیدار سران دو کشور را هر سال برگزار کنند، اظهار اطمینان کرد تحت رهبری سران دو کشور، روابط چین و روسیه با شکوه توسعه می یابد.
به گفته وی دو طرف باید با تقویت اتصال ساخت و ساز، پیشنهاد کمربند و جاده با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، همکاری ها در ابعاد اقتصادی، تجاری، مالی، انرژی، علمی و فناوری را تعمیق بخشند.
رییس جمهوری چین افزود: دو طرف باید با هماهنگی در ساز و کارهای چند جانبه چون گروه بیست و بریکس، پیشبرد حفاظت قاطعانه طرف ها از چند جانبه گرایی و ارزش کلیدی و اصول اساسی سازمان تجارت جهانی، برای حمایت از آزادی و ساده سازی تجارت، با حمایت گرایی تجاری و یک جانبه گرایی مخالفت کنند.
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز در این دیدار گفت: حفظ و نزدیک تر کردن مبادلات بلند پایه روسیه و چین بسیار مهم است.
او افزود: روسیه برای تعمیق همکاری عملی با چین در ابعاد مختلف و پیشبرد بیشتر همکاری های عملگرایانه، برای حفظ صلح و ثبات جهان و ایجاد اقتصاد باز جهانی با چین به طور مشترک تلاش می کند. 
به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گروه 20 در سال 1999میلادی تشکیل و به محل اجتماع و رایزنی رهبران کشورهای توسعه یافته و اقتصادهای نوظهور جهان تبدیل شده است. این گروه 85 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان و دوم سوم جمعیت جهان را شامل می شود. 
در سال های ابتدایی فقط وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی کشورهای عضو در اجلاس های مختلف شرکت می کردند اما از سال 2008 به بعد و پس از رکود اقتصادی در جهان، رهبران این کشورها نیز نشست هایی برگزار کردند. از سال 2008 رهبران گروه 20 سالی یک مرتبه دیدار کردند اما بین سال های 2009 و 2010 زمانیکه اقتصاد جهان با بحران مواجه شد، رهبران جهان دو مرتبه در اجلاس گروه 20 شرکت کردند. کشورهای آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی،آفریقای جنوبی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک،آمریکا، روسیه، عربستان، کره جنوبی، ترکیه، انگلیس و اتحادیه اروپا اعضای گروه 20 هستند. 
سیزدهمین نشست دو روزه گروه 20 از جمعه در آرژانتین آغاز شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها