ماریان گاسیل در گفتگو با العالم:

نیمی از مردم سوریه آواره شده اند/ بازگشت آوارگان باید داوطلبانه باشد نه اجباری

نیمی از مردم سوریه آواره شده اند/ بازگشت آوارگان باید داوطلبانه باشد نه اجباری
يکشنبه 11 آذر 1397 - 23:06

نماینده صلیب سرخ جهانی در سوریه گفت: پس از درگیری های جدی به مدت 8 سال، ارزیابی ها مبنی بر این است که نیمی از مردم سوریه آواره شده اند.

العالم - سوریه

ماریان گاسیل نماینده صلیب سرخ جهانی در سوریه در گفتگوی تفصیلی با العالم به توضیحات پیرامون عملکرد این کمیته جهانی در سوریه، آخرین وضعیت آوارگان سوری و  بازسازی سوریه توضیحاتی ارائه داد.

مشروح ایت گفتگو به شرح ذیل است؛

العالم : چه مدت از حضور کمیته بین المللی صلیب سرخ در کشور سوریه میگذرد؟ چه فعالیت هایی تاکنون داشته است؟

کمیته بین المللی صلیب سرخ از سال 1967 یعنی از 51 یا 52 سال پیش در سوریه حضور داشته است. ما در خصوص بلندی های اشغالی جولان، به عنوان میانجی بی طرف میان اسرائیل و سوریه  بوده و هستیم،  از این  رو بر اساس توافق ژنو برای کمک به اهالی جولان اعم از دانشجویان و حجاج و بیماران برای درمان  جهت عبور از  این بلندی های و بازگرداندن مجدد آنان به آنجا، به عنوان میانجی فعالیت داریم.

از زمان آغاز بحران سوریه، کمیته بین المللی صلیب سرخ ، فعال تر از پیش شده  و به منظور کمک به افراد نیازمند، فعالیت و برنامه های خود را افزایش داده ایم. همه مردم  سوریه پس از هشت سال درگیری بی وقفه، به نوعی  تحت تاثیر آن قرار گرفته اند .

از این رو کمیته بین المللی صلیب سرخ هنوز در سوریه حضور دارد. علاوه بر دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در دمشق، دفاتری نیزدر حلب، حمص و طرطوس داریم. دفتر طرطوس، لاذقیه را نیز پوشش می دهد. دو دفتر نیز در الحسکه و القامشلی داریم . این کمیته در هر کشوری که حضور دارد با چراغ سبز همان کشور به مسئولیت خود عمل می کند که سوریه نیز از این امر مستثنی نیست.

 العالم : کمیته بین المللی صلیب سرخ در چه مناطقی از سوریه حضور دارد؟

کمیته بین المللی صلیب سرخ در میان مردم است تا درد آنان را بیشتر درک کند. وظیفه ما فقط انتقال بسته های مواد غذایی و خدمات فوری نیست، بلکه اجرای برنامه های بشر دوستانه از جمله اقدامات ماست و گاهی ماموریت برای رسیدن به یک منطقه چند هفته یا چند ماه طول می کشد،  اما ما اصرار داریم حتما با همه گروه ها و نه تنها گروه های مسلح و دولت سوریه، بلکه با همه گروههای حاضر در درگیری ها در ارتباط باشیم  .

این کمیته هم اکنون به بیشتر مناطق سوریه از جمله شمال شرقی یعنی الحسکه ،الرقه و شهر دیرالزور نیز راه یافته است . افراد زیادی به ویژه از دیرالزور به دلیل درگیری در شمال شرقی این کشور آواره شده اند و این درگیری ها به مهاجرت شمار زیادی از افراد این منطقه منجر شده است.

برخی مناطق به دلیل پایان عملیات نظامی شاهد آرامش محسوسی است و اهالی آن نیز در حال بازگشت به منازل خود هستند و ما نیز در حال کمک رسانی به آنان هستیم. برخی مناطق صعب العبور است و برای رفتن به آنجا باید موافقت همه گروها، از جمله گروههای مسلح را جلب کرد.

طبعا ما به دلیل درگیری های خشونت آمیز به  برخی مناطق روستایی از جمله دیرالزور حق ورود نداریم. شاید در صورت ورود به آنجا برای کمک ما نیز قربانی شویم .

العالم : در بحران و جنگ سوریه، افراد بسیاری ناپدید و توسط گروه های تروریستی بازداشت و ربوده شدند. کمیته بین المللی صلیب سرخ چه کمکی به بازماندگان این افراد برای پیداکردنشان میکند؟

یافتن افراد ناپدید شده وربوده شده و زندانیان از جمله اولویت های ماست. دوستان و نزدیکان  خانواده هایی که بازداشت یا ناپدید شده اند به دفاتر ما مراجعه می کنند و در خصوص بازداشت افراد خانواده خود شکایت می کنند.  بنابراین کمیته بین المللی صلیب سرخ، این شکایت ها را جمع آوری کرده و به گروههای  مختلف از جمله گروه های مسلح می دهد. این مساله برای خانواده ها خیلی دردناک است. موضوعی که باید در اینجا به آن بپردازم این است که صدها هزار نفر ناپدید شده اند، اما ما برای پاسخ دادن به سئوال خانواده ها درباره سرنوشت فرزندان و عزیزانشان نیازمند اقدام مشترک هستیم .

العالم : افرادی که از چنگال داعش فرار میکنند، چه کمکی به آن ها میشود؟

شمار زیادی از افراد از  مناطق تحت تسلط داعش فرار کردند . ماموریت ما این است که شرایط اسکان را برای افرادی که فرار کرده اند در مناطق امن تر فراهم کنیم و آنان را در اردوگاه ها اسکان دهیم. سپس با همکاری جمعیت هلال احمرسوریه به آنان کمک های فوری مانند غذا و نظافت و برخی کمک های اصلی ارائه می دهیم. این افراد پس از فرار از چنگال داعش، از سرنوشت خویشان و عزیزان خود بی اطلاع هستند. برخی از آوارگان به دلیل ناتوانی مجبور به ترک پدربزرگ و مادربزرگ خود شده اند و فقط توانستند کودکان خود را نجات دهند.

مردم در شرایط سختی به سر می برند، ما تلاش می کنیم اعضای خانواده ها را به یکدیگر برسانیم و کمک های لازم را نیز انجام دهیم .همانطورکه گفتم،کمیته بین المللی صلیب سرخ باید همه گروهها  را از قوانین بین المللی و احترام به مجامع مدنی و ممنوعیت بمباران تاسیسات پزشکی و ایستگاه های پمپاژآب آگاه کند.

گفتنی است  همه دست اندرکاران درگیری های سوریه ، گروه های مسلح نیستند بلکه برخی گروهها هستند که از گروه های حاضر در این درگیری حمایت می کنند و برخی اینگونه اقدامات را تشویق می کنند، بنابراین ما فقط از افراد داخل سوریه سخن نمی گوییم بلکه از دولتها و کشورهای دیگری که حامی گروه های مسلح هستند سخن می گوئیم.

العالم : در مورد حمله شیمیائی به شهر حلب صحبت کنیم. چه اقدامی جهت مقابله با این حمله انجام شد؟

ما گزارش هایی را که درباره حمله شیمیائی به اطراف حلب و شهر حلب است را جدی می گیریم و یکی از دفاتر ما  با تیمی از کارمندان با جمعیت هلال احمر سوریه همکاری دارند.

با توجه به اینکه زمان حمله شیمیایی ، کمیته بین المللی  هلال احمر در محل حضور نداشت، ما نمی توانیم این مساله را تایید یا تکذیب کنیم زیرا برخی از مراجعه کنندگان به بیمارستان، از خفگی و مسمومیت شکایت داشتند و این حقیقتی انکار ناپذیر است اما می توان گفت استفاده از سلاح شیمیائی باید بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه کاملا ممنوع شود . اما اگر چنین اتفاقی بیفتد و اطلاعات موثقی در این خصوص داشته باشیم این مساله را با طرف های درگیر و کاملا محرمانه بررسی خواهیم کرد و آن را  عمومی نمی کنیم .کمیته بین المللی هلال احمر درباره حملات شیمیایی در هیچ تحقیقی با طرف سوم شرکت نخواهد کرد  اما این مساله  را جدی می گیریم و هربیمارستانی که نیازبه حمایت پزشکی داشته باشد دریغ نخواهیم کرد.

دفتر صلیب سرخ در حلب، با ایستگاه پرستاری بیمارستان که  افراد مبتلا به خفگی را پذیرش کرده تماس گرفت و آمادگی خود را برای کمک رسانی به هر بیمارستانی که نیاز دارد اعلام داشت .در سال 2015 و 2016 در اوج درگیری ها که به زخمی شدن شمار زیادی منجر شد، صلیب سرخ در حلب بود و کمک های اولیه و صندوق های امدادرسانی ویژه ای و کمک های پزشکی مختلفی برای شماری از بیمارستانها در نظر گرفتیم .

همانطور که گفتم صلیب سرخ درباره حمله شیمیائی از هیچ طرف سومی تحقیق نکرده  ما در این مرحله نه می توانیم انکار کنیم و نه تایید زیرا در حوزه اختیار ما نیست در غیر این صورت با طرفهای درگیر و مرتبط مذاکره محرمانه ای انجام می دادیم . .

العالم : آیا آماری از آوارگان سوری در دسترس است؟

 پس از درگیری های جدی به مدت 8 سال، ارزیابی ها مبنی بر این است که نیمی از مردم سوریه آواره شده اند. ارزیابی های کمیته بین المللی، از آوارگی 6 میلیون شهروند سوری خبر می دهد اما سازمان ملل از آوارگی 5 میلیون و 500هزار شهروند سوری به کشورهای مجاور سوریه و کشورهای دورتر خبر می دهد. بدون شک آمار آوارگان بسیار بالاست. از یک سال پیش برخی مناطق به جز شمال شرقی شاهد آرامش و ثبات بوده است.

اما مناطق شمالی هنوز شاهد درگیری های بی وقفه ای است در حالی که برخی شهروندان برای بازگشت به  دمشق و شرق غوطه و مناطق ریف شمالی حمص و شهر حلب ، تمایل دارند و عملا نیز  پس از تحولات مثبت حدود یک میلیون نفر به مناطق مسکونی خود بازگشتند. از سوی دیگر به دلیل ادامه درگیری ها، در برخی مناطق شاهد آوارگان جدیدی بودیم.  درباره بازگشت اوارگان به مناطق و منازلشان باید گفت که این بازگشت ها باید داوطلبانه باشد و اجباری در میان نباشد.

نکته دیگر اینکه زمانی که آوارگان به مناطقشان بازمی گردند باید این مناطق در امنیت و ثبات بوده و مین زدایی شده باشد، هنوز برخی مناطق از مواد منفجره پاکسازی نشده  و  بازگشت آوارگان بدان خطرناک است وباید در ابتدا این مشکلات رفع شود. نکته دیگر اینکه بسیاری از افراد به منازل خود بازمی گردند اما نیمی از منزلشان تخریب شده و امکان دستیابی به آب و برق را ندارند از این رو صلیب سرخ با همکاری جمعیت هلال احمر سوریه برای دست یافتن بر خدمات ضروری اولیه به کمک شهروندان می آید.

العالم : کمیته بین المللی صلیب سرخ در جهت بازسازی سوریه، چه اقدامی صورت داده است؟

بخش زیادی از کشور تخریب شده که ناشی از جنگ 8 ساله است، مناطق زیادی نیاز به بازسازی دارد. صلیب سرخ  عملیات بازسازی را بر عهده ندارد. این سازمان، بشردوستانه است. ما برای کمک به مردم جهت امرار معاش روزانه آمده ایم و در صدد زمینه سازی برای مراجعه مردم به مطب پزشکان و تامین آب پاکیزه و تهیه دیگر وسائل ضروری هستیم،  اما بازسازی خارج از حوزه اختیار ماست .

العالم : چه کمک هایی از سوی کمیته بین المللی صلیب سرخ به مردم سوره و آوارگان ارائه میشود؟

هنوز درگیری هایی در بخش شمالی کشور وجود دارد و برخی افراد مناطق خود را ترک کرده و به مناطق دیگری می روند که  نیازمند کمک های بشردوستانه هستند. برخی نیز مایل به بازگشت به  مناطق خود هستند .

ما اولویت هایی داریم و یکی از آنها فراهم آوردن وسائل لازم به ویژه برای افرادی است که در تنگنای شدیدی قرار دارند و نیاز به کمک ضروری دارند تا به زندگی عادی خود بازگردند.

شمار زیادی نیز در صدد ازسرگیری تولیدات کشاورزی هستند که ما افزون بر عملیات فوق العاده ، دارای اهداف میان مدت هستیم.  همچنین همانگونه که گفته شد، از دیگر اولویت هایمان نیز تحقیق درباره سرنوشت خویشان و عزیزان افرادی است که ناپدید شده اند.

پربیننده ترین خبرها