دو یادداشت تفاهم و یک توافقنامه حاصل دیدار بن سلمان از موریتانی

دو یادداشت تفاهم و یک توافقنامه حاصل دیدار بن سلمان از موریتانی
يکشنبه 11 آذر 1397 - 23:20

«محمد بن سلمان » ولیعهد سعودی و هیات همراه عصر یکشنبه دیدار چند ساعته از موریتانی را به پایان رسانده و عازم الجزایر شدند.

العالم _ عربستان سعودی

ظهر روز یکشنبه وارد نواکشوت شد و رئیس جمهموری این کشور پای پلکان هواپیما به استقبال او رفت و پس از آن این دو مقام موریتانیایی و سعودی، دیداری بدون حضور شخصیت های دیگر با هم داشتند سپس یک دیدار دیگر با حضور هیات همراه سعودی و مقام های عالی رتبه موریتانیایی انجام شد و در نهایت این دیدار که حدود پنج ساعت به طول انجامید، پایان یافت.

**دو کشور یک توافقنامه و دو یاداشت تفاهم امضا کردند

خبرگزاری رسمی موریتانی نوشت، دو کشور با حضور ولیعهد عربستان و رئیس جمهوری موریتانی، یک توافقنامه و دو یادداشت تفاهم به امضا رساندند.توافقنامه دو کشور در مورد مالیات بر درآمد سرمایه و فرار مالیاتی بود که وزیر اقتصاد موریتانی و وزیر بازرگانی عربستان آن را امضا کردند .دو کشور همچنین دو یادداشت تفاهم امضا کردند که اولین آن توسط وزیر محیط زیست و آبیاری و کشاورزی عربستان و و وزیر آب و فاضلاب موریتانی امضا شد و دومین یادداشت تفاهم توسط وزیر محیط زیست و توسعه موریتانی و وزیر بازرگانی و سرمایه گذاری به نمایندگی از وزارت محیط زیست و توسعه پایدار عربستان امضا شد.

** ساخت بیمارستان به نام محمد بن سلمان در موریتانی 

وزیر اطلاع رسانی عربستان همچنین اعلام کرد این کشور بیمارستانی به نام شاهزاده «محمد بن سلمان» به عنوان هدیه عربستان به موریتانی در این کشور می سازد و این بیمارستان مجهز و دارای تخصص های مختلف خواهد بود.

** بیانیه پایانی دیدار بن سلمان از موریتانی، طولانی تر از دیدار او از این کشور

پس از پایان این دیدار، دو طرف بیانیه پایانی مشترک و مفصلی صادر کردند که در آن آمده است، ولیعهد عربستان در پاسخ به دعوت رئیس جمهوری موریتانی و بنا بر دستور شاه عربستان این دیدار رسمی را انجام داد .

در ادامه این بیانیه آمده است، این دیدار در چارچوب روابط برادرانه و تاریخی میان مردم دو کشور انجام شده و نشان دهنده استحکام روابط دو کشور در همه زمینه ها است .

این بیانیه می افزاید، رئیس جمهوری موریتانی و ولیعهد عربستان گفت و گوهایی رسمی در خصوص تقویت روابط دوجانبه، مسائل عربی، منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دو کشور داشتند که البته دو طرف دیدگاه های مشترکی داشتند و رئیس جمهوری موریتانی از نوع روابط کشورش با عربستان ابراز خشنودی کرد و تاکید کرد سعی در تقویت این روابط دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است، دو کشور حمایت خود را از حقوق مشروع مردم فلسطین و برپایی دولتی در چارچوب مرزهای سال 1967 به پایتختی قدس شرقی اعلام کرده و در خصوص یمن نیز تصریح کردند به تلاش های خود برای حل این بحران از طریق سیاسی بر اساس قطعنامه شماره 2216 شورای امنیت در سال 2015 و طرح ابتکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ادامه می دهند و بر ضرورت حفظ یکپارچگی و ثبات در یمن تاکید دارند.

رئیس جمهوری موریتانی همچنین هرگونه تهدید امنیت عربستان را محکوم کرد و دو طرف در مورد اوضاع سوریه و لیبی به گفت و گو پرداختند و بر ضرورت حل بحران در این کشور از طریق سیاسی و حفظ یکپارچگی ارضی آن تاکید کردند.

موریتانی همچنین در این بیانیه حملات اخیر به عربستان را محکوم و اعلام کرد این کشور به عرب ها و مسلمانان خدمت می کند و در پی ایجاد صلح و امنیت در جهان است.

در حالی دو کشور این بیانیه را صادر کردند که بیش از 10 حزب موریتانیایی پیش از این، ضمن مخالفت با دیدار «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان از کشورشان، تصریح کردند او عربستان سرزمین حرمین شریفین را به حامی قدرتمند رژیم صهیونیستی تبدیل کرده است.

تارنمای «الاخبار » موریتانی نوشت، ائتلاف احزاب مخالف دولت ( شامل بیش از 10 حزب ) در بیانیه ای تصریح کردند، بنا بر شهادت رئیس جمهوری آمریکا، اگر عربستان نبود، 'اسراییل' اکنون در تنگنای بزرگی بود.

در بیانیه احزاب موریتانیایی تاکید شده است، موضع گیری های بن سلمان باعث آسیب وارد شدن به منافع مسلمانان و عرب ها شده است زیرا او با هماهنگی با آمریکا سعی در از بین بردن حقوق فلسطینی ها دارد و از سوی دیگر، حقوق بشر و آزادی بیان را زیر پا می گذارد. 

این احزاب در پایان تاکید کردند همه کسانی که به حقوق فلسطینی ها و بر حق بودن آن ها اعتقاد دارند ، مدافعان حقوق بشر، آزادی بیان و آزادی مطبوعات باید مخالفت خود را با دیدار بن سلمان از موریتانی اعلام کنند. 

روز جمعه نیز گروهی از دانشجویان دانشگاه نواکشوت با برگزاری تجمعی، مخالفت خود را با ورود بن سلمان به کشورشان اعلام کردند و او را جنایتکار دانستند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها