بیم ها و امیدهای مذاکرات صلح در سوئد/ آیا پس از قتل خاشقچی، یمنی ها از گیوتین بن سلمان رهایی می یابند؟

بیم ها و امیدهای مذاکرات صلح در سوئد/ آیا پس از قتل خاشقچی، یمنی ها از گیوتین بن سلمان رهایی می یابند؟
دوشنبه 12 آذر 1397 - 22:49

مذاکرات صلح یمن درحالی قرار است روز چهارشنبه (14 آذرماه 1397) در استکهلم پایتخت سوئد برگزار شود که تا پیش از قضیه قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار منتقد ولیعهد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه و واکنش های تند جهانی، ریاض به انحای مختلف با مذاکره و صلح دریمن مخالفت می کرد.

العالم ـ گزارش 

حدود چهار سال است که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و با همکاری آمریکا، به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی و فراری یمن به قدرت، حملات سنگین زمینی، هوایی و دریایی به فقیرترین کشور عربی را در دستور کارخود قرار داده و به شیوه غیر انسانی این کشور را از زمین، هوا و دریا تحت شدید ترین محاصره اقتصادی قرار داده است.

حملات سنگین ائتلاف سعودی که از فروردین ماه 1394 صورت گرفته است، به کشتار شمار زیادی از مردم، نابودی زیرساخت‌های یمن، گسترش فقر، بیکاری و بیماری‌های واگیردار در این کشور منجر شده است به طوری که بنابر اعلام مسئولان نزدیک به جنبش انصارالله از زمان آغاز این حملات بیش از ۳۶ هزار غیرنظامی یمنی کشته و زخمی شدهاند.

در همین حال بنا بر تازه ترین گزارش صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) تنها در استان الحدیده 60 هزار دانش آموز یمنی از تحصیل محروم شده اند. طبق این گزارش یک سوم مدارس استان الحدیده واقع در غرب این کشور به دلیل جنگ و وقوع درگیری ها بسته شده است.

در هفته های اخیر ائتلاف سعودی حملات سنگینی را علیه نیروهای یمنی با هدف تصرف بندر الحدیده که در اختیار انصارالله است، به کار گرفته بود تا به خیال خود بتواند تنها شریان حیاتی یمنی ها را قطع کند.

درهمین حال آسترید استکلبرگ یکی از کارشناسان سازمان ملل متحد 29 آبان ماه 1397 اعلام کرد که مردم یمن در شرایط بسیار بدی زندگی می‌کنند. اوضاع معیشتی و بهداشتی به خاطر جنگ عربستان علیه این کشور، خطرناک است و میلیون‌ها نفر به غذا دسترسی ندارند.

به گفته این کارشناس سازمان ملل بیش از ۲۲ میلیون نفر در یمن به غذا، درمان و نیازهای ضروری احتیاج دارند که به علت بمباران و محاصره شدید اقتصادی امکان کمک رسانی به آنها میسر نیست درهمین حال بیماری وباء جان میلیون‌ها نفر از شهروندان یمن را تهدید می‌کند. یمن هم اکنون بزرگترین کانون انتشار وباء در قرن بیست و یکم است.

از سوی دیگر صندوق نجات کودکان که مقر آن در انگلیس قرار دارد، در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که این احتمال وجود دارد در یمن 85 هزار کودک خردسال بر اثر سو‌‌‌ء تغذیه ناشی از جنگ ائتلاف سعودی، تا کنون جان خود را از دست داده باشند. سازمان ملل متحد ماه گذشته هشدار داده بود که دستکم 14 میلیون یمنی در آستانه قحطی قرار گرفته اند.

این فجایع وحشتناک و آمارهای تکان دهنده که دست پخت ولیعهد جوان سعودی و ائتلاف تحت رهبری وی با همکاری آمریکاست، در حالی در قرن 21 به وقوع پیوسته که شنیدن این فجایع تکان دهنده بیشتر به داستان های جنایی تخیلی شبیه است تا واقعیت.

حالا پس از رو شدن جنایت سعودی در قضیه قتل خاشقچی دنیا به خود آمده است و این بار برای توقف جنایت ریاض در یمن آستین ها را بالا زده اند تا ملت این کشور را از زیر تیغ گیوتین محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برهانند.

بنابر گفته "محمد البخیتی"  یکی از رهبران انصارالله، هیئت ملی یمن برای مشارکت در مذاکرات صلح یمن با نظارت سازمان ملل متحد روز سه شنبه (13 آذر ماه 1397) با هواپیمای کویتی صنعا را به مقصد سوئد ترک خواهد کرد.

عربستان که تا پیش از این از پذیرش شروط انصارالله در خصوص انتقال مجروحان برای درمان به خارج از یمن مخالفت کرده بود، این بار به خاطر تحت فشار بودن از سوی کشورهای جهان که در نشست اخیر گروه 20 کشور بزرگ صنعتی در آرژانتین بی اعتنایی سران کشورها به ولیعهد سعودی به وضوح به نمایش در آمد، ناچار شد که این شروط را بپذیرد.

عضو ارشد انصارالله اعلام کرد که هواپیمای سازمان ملل 50 نفر از زخمی های جنگ یمن را با هدف مداوا از این کشور به مسقط، پایتخت عمان منتقل خواهد کرد.

گفته می شود این افراد به درخواست مارتین گریفیت، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن دوشنبه شب (12 آذر ماه 1397) با یک فروند هواپیمای اجاره ای سازمان که وارد فرودگاه بین المللی صنعا شده بود به همراه سه پزشک یمنی و یک پزشک سازمان ملل رهسپار مسقط شده اند. این اقدام در جهت اعتمادسازی پیش از مذاکرات در سوئد صورت گرفته است.

به دنبال فشارهای جهانی به ویژه اروپا بر ولیعهد سعودی پس از واقعه قتل خاشقچی، سر انجام عربستان سعودی با خواسته های انصارالله در خصوص بازگشایی فرودگاه صنعاء، حل پرونده اسرا و اعزام شماری از زخمی های جنگ به خارج از یمن به عنوان اقدامات لازم برای اعتمادسازی میان طرفین درگیر یمن پیش از مذاکرات سوئیس موافقت کرده است.

در همین حال وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آستانه آغاز گفت‌وگوهای یمنی - یمنی در سوئد تحت نظارت سازمان ملل متحد، ضمن استقبال و اعلام حمایت از این گفت‌وگوها، تمامی طرف‌های یمنی را به مشارکت سازنده و مسئولانه در گفت‌وگوهای استکهلم دعوت و از آنها خواست با برداشتن گام‌های اعتمادساز، زمینه لازم را برای دستیابی به یک تفاهم جامع فراهم کنند که به درد و رنج و محاصره ظالمانه مردم یمن پایان دهد.

ترزا می نخست ‌وزیر انگلیس نیز روز دوشنبه (12 آذر ماه 1397) که درباره نتایج شرکت در اجلاس گروه 20 در آرژانتین در مجلس عوام سخنرانی می‌کرد، خاطرنشان کرد که در دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بر لزوم پایان درگیری‌ها در یمن تأکید و خاطرنشان کرده است که رابطه لندن با ریاض مانع نمی‌شود که این کشور درباره طرح نگرانی خود با طرف سعودی ملاحظه کند. "می" گفته که ابتدا اهمیت تحقیقات کامل، شفاف و معقول درباره ماجرای قتل هولناک جمال خاشقچی را مورد تأکید قرار داده و عنوان کردم آن‌هایی که مسئول این حادثه هستند بایستی مجازات شوند.

درهمین حال با توجه به هشدار محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن، در خصوص زمزمه هایی در باره پیش‌شرط‌های ائتلاف سعودی‌ برای مذاکرات "استکهلم" به نظر می رسد که ریاض به رغم فشارهای بین المللی به این آسانی خیال دست برداشتن از کشتار ملت یمن را ندارد.

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در آستانه مذاکرات سوئد خاطرنشان کرد، معتقدم که فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن پس از بررسی شکست‌های حاصل شده در مذاکرات دوره‌های پیش، درک می‌کند که هرگونه شروطی که متجاوزان آمریکایی، سعودی، اماراتی و سایر همپیمانانشان طرح کنند، صرفا مانع‌تراشی است که در گذشته نیز تجربه آن وجود داشته و موجب شکست کلیه مذاکرات در آن زمان شده است. تکرار این شروط نیز صرفا ناکام گذاشتن تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل برای برقراری صلح خواهد بود.

در همین حال اگر چه برخی تحلیل ها حاکی است که دورنمای مذاکرات صلح یمن به دلیل فشار جهانی به ویژه متحدان غربی بر عربستان سعودی برای پایان جنگ یمن نتیجه‌بخش خواهد بود، ولی برخی تحلیلگران معقتدند حمایت بی محابای دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا از ولیعهد سعودی و زیاده خواهی های ریاض، نتیجه بخش بودن مذاکرات صلح یمن در سوئد را تا حد زیادی با اما و اگرهایی مواجه و چشم انداز آن را غبار آلود کرده است.

احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها