سرنوشت 10 میلیون دلار وعده عربستان چه شد؟

سرنوشت 10 میلیون دلار وعده عربستان چه شد؟
سه شنبه 13 آذر 1397 - 17:41

محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی روز دوشنبه به سفر خود به الجزائر بدون ثبت آمار و ارقام  یا توافق یا شراکت و حتی وعده سرمایه گذاری پایان داد.

العالم عربستان

نتیجه این دیدار دو روزه فقط ایجاد شورای عالی هماهنگی الجزائر و عربستان شد  در حالی که هیچ  سخنی از وعده های سرمایه گذاری گذشته به میزان ده میلیارد دلار به میان نیامد.

ولی عهد سعودی، برعکس سرمایه گذاری و معاملاتی با آمار و ارقام خیالی و نجومی در بازارهای اروپا و آمریکا ،دست خالی به الجزائر آمد و علیرغم همراهی تاجران در این سفر در شرایط حساس برای ولی عهد و علیرغم  برگزاری همایش برای تاجران الجزائری و همتایان سعودی خود و حضور 4 وزیر سعودی در کنار رئیس اتاق تجارت و صنعت الجزائر، در این سفر فقط به ارائه 5  پیشنهاد  طرح مشارکت 4 شرکت سعودی بسنده شد، فضایی که انتظار می رفت شاهد امضای توافقاتی یا ثبت طرحی جدید باشد حتی از یک ابراز حسن نیت خالی ماند.

این دیدار با صدور بیانیه ای  مشترک با همان عبارت های کلیشه ای بی فایده به پایان رسید بیانیه وزارت امور خارجه  حاکی است در چارچوب روابط برادرانه و روابط تاریخی محکم میان الجزائرو عربستان بر اساس  توصیه های بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزائر و سلمان، توافق شد شورای عالی هماهنگی الجزائر و عربستان تشکیل شود.

بیانیه خشکی که تنظیم کنندگان آن نیز ترجیح دادند درباره آمار مبادلات تجاری  به میزان کمتر از 500 میلیون دلار و سرمایه گذاری های محلی نزدیک به 2 میلیارد دلار سخنی نگویند که این آمار نمی تواند صداقت جملات بیانیه را تایید کند بلکه زمینه را برای طرح سئوالاتی درباره سرنوشت توصیه های دوازدهمین  کمیته مشترک الجزائر و عربستان در ماه فوریه 2017  درباره وعده ها و طرح هایی به ارزش 10 میلیارد دلار طی 10 سال که قرار بود ازسال گذشته آغاز شود ، فراهم می کند  اما نشست کمیته مشترک ازآن  تاریخ تشکیل نشد و این وعده ها نیز  فراموش شد.

روزنامه الشروق نیز از رئیس اتاق صنعت و تجارت عربستان درباره سرنوشت این طرح ها سوال کرد وی نیز پاسخ را به دولتمردان محول کرد و اینکه پاسخی ندارد و وی مسئول بخش خصوصی و طرح های این بخش است در حالی که اتاق صنعت و تجارت  عربستان یکی از طرف های نشست کمیته مشترک به ریاست عبدالمالک سلال وزیر پیشین بود.

صرف نظر از سفر بن سلمان که هیچ نتیجه ای در بخش اقتصادی الجزائر بر عکس سفرش به دیگر کشورها  نداشت  این سوال مطرح است سفر بن سلمان به شماری از کشورهای عربی و به ویژه الجزائر چه فایده ای داشته است؟

 

پربیننده ترین خبرها