تحلیل روز/

مذاکرات سوئد و موانع پیش روی آن

مذاکرات سوئد و موانع پیش روی آن
يکشنبه 18 آذر 1397 - 11:26

یمنی ها، پس از دو سال، بار دیگر با نظارت سازمان ملل در استکهلم پایتخت سوئد پای میز مذاکره نشستند.

العالم - یمن

طرف های درگیر در مذاکرات سوئد چندین مساله را بررسی می کنند که مهم ترین آن تبادل اسرا و یافتن راهکار برای بحران اقتصادی در چارچوب یکپارچه کردن بانک مرکزی و پرداخت حقوق ها است.

مذاکره کنندگان هم چنین مساله الحدیده و کاهش بحران در جبهه ها را در چارچوب کلی مذاکرات سیاسی و راهکارهای سیاسی حل بحران، بررسی خواهند کرد.

روند مذاکرات، شاهد شکاف بزرگی میان دو طرف در بررسی مسائل سیاسی، محوری و مهم و هم چنین موانع و چالش های زیاد در این مرحله از مذاکرات است و هیات مذاکره کننده دولت منصور هادی که نماینده متجاوزان به یمن است در صدد منحرف کردن مسیر مذاکرات و روی آوردن به راهکارهای گزینشی و تمرکز بر موضوعات حاشیه ای مانند آزادی برخی از اسرای مهم و بلند پایه دربند ارتش و کمیته های مردمی بدون پرداختن به دیگر اسرا یا تمرکز بر شکستن محاصره فرودگاه صنعا و تبدیل آن به فرودگاهی داخلی و پرواز هواپیماها از آنجا به فرودگاه عدن و سیئون و بازرسی آن پیش از اعزام به خارج است.

این هیات هم چنین بر درخواست خود مبنی بر عقب نشینی ارتش و کمیته های مردمی از بندر و شهرالحدیده اصرار داشته و با بررسی راهکارهای سیاسی مخالف است.

این در حالی است که هیات ملی صنعا با راهکارهای گزینشی مخالف بوده و بر یافتن راهکار فراگیری برای حل بحران اصرار دارد و راهکارهای پیشنهادی برای فرودگاه صنعا را پذیرفتنی ندانست زیرا دو فرودگاه عدن و سیئون در اشغال امارات است و این فرودگاه اصلا امنیت ندارد و فرودگاه صنعا نیز متعلق به پایتخت است و باید گشوده شود تا پروازها از آنجا به سراسردنیا و پروازهای بین المللی شکل بگیرد.

هیات ملی هم چنین با مساله خروج از الحدیده مخالف بوده و می گوید سخن گفتن از تحویل شهر الحدیده در سایه وجود بیش از 30 هزار سرباز بیگانه قابل پذیرش نیست.

این هیات به سازمان ملل پیشنهاد داد سازمان ملل با نظارت فنی بر عدم هرگونه فعالیت نظامی در این بندر تاکید کرده و هم چنین فعالیت های اقتصادی برای جمع آوری واردات دولت از همه بنادر یمنی و پرداخت حقوق کارمندان تسهیل شود.

"محمد عبدالسلام " رئیس هیات صنعاء نیز علیرغم همه چالش ها و موانع ایجاد شده از سوی طرف دیگر، از دست یافتن بر راهکارهای رضایت بخش، ابراز امیدواری کرد و گفت محافل بین المللی با ایجاد راهکاری های ریشه ای برای حل بحران یمن و اول از همه بحران انسانی موضع جدی تری دارند.

وی بر آمادگی آنان برای برقراری صلح تاکید کرد و گفت : پیشنهادات صنعا به گونه ای است که هیچ کس حتی سازمان ملل نیزبرای آن پاسخی نیافته است.

وی افزود: هیات صنعا در مذاکرات ، مساله آزادی همه زندانیان دو طرف را مطرح کرد.

وی تاکید کرد: هیات ملی مذاکره کننده در انتظار اقدام کشورهای متجاوز مبنی بر ارائه همه اسامی زندانیان است.

این مذاکرات با افزایش بحران های نظامی ائتلاف متجاوز همزمان شده است.

سرهنگ "یحیی سریع " سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن نیز گفت: جنگنده های دشمن همزمان با بمباران توپخانه ای و موشکی گسترده و پیشروی ها و تجهیز مزدوران در شماری از جبهه ها؛ دهها بار نیز حمله کرده است.

این سخنگوی رسمی گفت: مزدوران متجاوز، بمباران توپخانه ای و موشکی به مناطق مسکونی الدریهمی، التحیتا و شماری از مناطق مسکونی شهر الحدیده را افزایش داده و خساراتی به منازل و اموال شهروندان وارد کردند.

وی افزود: مزدوران متجاوز به پیشروی های خود به سوی پایگاه های ارتش و کمیته ها در جبهه نهم از دو محور؛ محور اول به سوی تپه صمود در شمال القرن و به سوی تپه های الحول ،السلطاء، العظیمه ، البارک و محور دوم نیز هم زمان با بمباران توپخانه ای و موشکی گسترده به سمت الظبوعه بود.

افزون بر مانع تراشی های ائتلاف متجاوز و هیات دولت هادی و افزایش بحران های نظامی و رسانه ای، مشکل دیگر؛ مانع تراشی بر سر راهکارهای سیاسی است، به گونه ای که شورای انتقالی جنوبی یمن مورد حمایت و مرتبط با دولت امارات، از مخالفت خود با نتایج مذاکرات سوئد خبر داد و با صدور بیانیه ای گفت : مذاکرات سوئد یا هرگونه رایزنی های دیگری که مساله جنوب در آن مطرح نشده باشد یا نماینده قانونی شورای انتقالی جنوبی در آن حضور نداشته باشد، نتایجش برای مردم جنوب الزام آور نیست.

این شورا هم چنین به افزایش بحران نظامی در الحدیده تهدید کرد.

به هر حال امید مردم یمن به مذاکرات سوئد بر باد رفت چرا که مشکلات پیش آمده تهدیدی برای ناکام گذاردن این مذاکرات است.

این مشکلات هم چنین بیانگر جدی نبودن عربستان و امارات در پایان دادن به تجاوزات خود به یمن و دست یافتن بر راه کارهای سیاسی و امنیتی برای بحران داخلی این کشور است.

عبدالرحمن راجح

پربیننده ترین خبرها