اردن: تنها راه بحران ساکنان «الرکبان» بازگشت آنها به سوریه است

اردن: تنها راه بحران ساکنان «الرکبان» بازگشت آنها به سوریه است
يکشنبه 18 آذر 1397 - 12:57

وزیر خارجه اردن بر ضرورت بازگشت آوارگان سوری ساکن اردوگاه «الرکبان» به دیار خود به عنوان تنها راه‌حل این بحران تأکید کرد.

العالم _ اردن

«کریستوس استیلیانیدس» کمیسر اتحادیه اروپا در امور کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران که به اردن سفر کرده است با «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن دیدار کرد.

الصفدی در این دیدار تأکید کرد که تنها راه‌حل مشکل ساکنان اردوگاه آوارگان سوری «الرکبان» تأمین امنیت آنها برای بازگشت به شهر و دیار خود است.

وی اشاره کرد که اردن در زمانیکه امکان ارسال کمک‌ها از خاک سوریه وجود نداشت، اجازه ارسال این کمک‌ها از داخل اردن را داده بود اما شرایط میدانی اکنون اجازه حل قضیه این اردوگاه از داخل سوریه را فراهم آورده است.

طبق گزارش خبرگزاری اردن (پترا)، الصفدی تصریح کرد که اردن مسئولیتی در خصوص الرکبان ندارد بلکه مسئولیت این اردوگاه بر عهده سازمان ملل و جامعه جهانی است که بایستی به مسئولیت خود عمل کرده و در چارچوب سوریه با این اردوگاه تعامل کنند.

وزیر خارجه اردن همچنین بر ضرورت حل بحران سوریه به گونه‌ای که مورد قبول سوری‌ها باشد و تمامی ارضی سوریه و انسجام آن را حفظ کند، تأکید کرد.

الصفدی همچنین استمرار التزام جامعه جهانی در قبال آوارگان سوری را مورد تأکید قرار داد و درباره خطرات کاهش حمایت بین‌المللی از آوارگان و کشورهای میزبان آنها هشدار داد.

وی در ادامه به اهمیت حمایت کافی از اردن جهت کمک به انجام مسئولیت‌های این کشور در قبال آوارگان و تأمین نیازهای یک میلیون و ۳۰۰ هزار آواره سوری اشاره کرد و گفت که ۹۰ درصد این آوارگان خارج از اردوگاه‌های آوارگان زندگی می‌کنند.

اردوگاه الرکبان در مرز سوریه و اردن واقع شده است و ۵۰ هزار نفر در آن سکونت دارند و اخیرا هیأت اردنی در جریان گفت‌وگو با نمایندگان روسیه و آمریکا درباره آوارگان سوری، بر ضرورت برچیده شدن این اردوگاه تأکید کرد.

تأکید بر پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی

وزیر خارجه اردن درباره قضیه فلسطین نیز تصریح کرد که دستیابی به هدف مشترک یعنی برقراری امنیت، صلح و ثبات منطقه‌ای تنها از طریق پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی و حل منازعه فلسطینی-اسرائیلی بر اساس راه‌حل دو دولت ممکن است.

وزیر خارجه اردن همچنین موضع اتحادیه اروپا در حمایت از راه‌حل دو دولت و نقش این اتحادیه برای ایجاد افق سیاسی جهت خروج از رکود کنونی در روند مسالمت‌آمیز را ستود.

پربیننده ترین خبرها