یک خبر چند خط تحلیل؛

واکنش موشکی ایران به تست موشک های جدید

واکنش موشکی ایران به تست موشک های جدید
سه شنبه 20 آذر 1397 - 19:29

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

  • سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به اظهارات و مواضع آمریکا و چند کشور غربی نسبت به تست موشک بالستیک ایرانی گفت سالیانه 40 تا 50 تست موشکی انجام میدهیم


تحلیل:

  • در حالی که از دو هفته پیش تاکنون مقامات آمریکایی و به ویژه مایک پامپئو نسبت به تست موشک جدید بالستیک ایرانی ابراز نگرانی کرده، آن را مغایر قطعنامه 2231 سازمان ملل معرفی می کردند و در شرایطی که مقامات لشکری و سیاسی ایرانی تست موشک را حق مسلم و قانونی ایرانیان معرفی می کردند، امروز فرمانده هوا فضای سپاه پاسدران ضمن رعایت جوانب امنیتی مرتبط با موضوع، نه تنها آزمایش اخیر موشکی را تایید کرد بلکه تصریح کرد جمهوری اسلامی از این حق مسلم در قالب تست سالیانه حوالی 40 الی 50 بار استفاده می کند. این اعلام صریح بدان معنا است که پایبندی به قانون اصل خدشه ناپذیر و مورد رعایت جمهوری اسلامی ایران است و استفاده از حق دفاع از امنیت در صدر برنامه های ایران قرار دارد.
  • افزون بر آمریکا، انگلیس و فرانسه نیز اخیرا در واکنش به این تست جدید موشکی مساله را به شورای امنیت سازمان ملل کشاندند که هیچ خروجی مورد توجهی از این نشست به دست نیاوردند عدم حصول خروجی مورد انتظار برای فرانسه، آمریکا و انگلیس از نشست شورای امنیت بدان معناست که ایران هیچ نقض قانونی مرتکب نشده است.
  • اینکه قابلیت های موشک تست شده جدید چیست؟ برد آن چه قدر است؟ چه تعداد کلاهک نظامی می تواند حمل کند؟ و بلاخره از چه توفیقات جدیدی در امر نقطه زنی برخوردار است؟ هنوز رسانه ای نشده اما آنچه مسلم است اینکه میزان این توفیق جدید جمهوری اسلامی به حدی بالاست که موجبات نا خرسندی برخی دول غربی و به ویژه آمریکا را در پی داشته است. علی رغم گذشت بیش از دو ماه از اعمال تام و تمام تحریم های آمریکا کاخ سفید انتظار داشت جمهوری اسلامی را پیشتاز مذاکره با آمریکا ببیند و در اولین بند از این مذاکرات پروند توان موشکی ایران را برای همیشه مختومه اعلام کند، این در حالی است که تست جدید موشک نشان داد نه تحریم ها اثر مورد انتظار را داشته و نه مساله توان موشکی مشمول مذاکره واقع خواهند شد.

پربیننده ترین خبرها