ترامپ به پرونده دستگیری مدیر هوآوی ورود می کند

ترامپ به پرونده دستگیری مدیر هوآوی ورود می کند
چهارشنبه 21 آذر 1397 - 08:48

رئیس جمهوری آمریکا گفت: در صورتی که ورودم به پرونده دستگیری مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی به حصول توافق تجاری میان واشنگتن و پکن کمک کند، این کار را انجام می دهم.

العالم - آمریکا

دونالد ترامپ در گفت و گو با خبرگزاری رویترز افزود: اگر این کار برای کشور، برای توافق تجاری بزرگی (با پکن) و برای امنیت ملی آمریکا خوب باشد، قطعا ورود می کنم.

«منگ وانژو» مدیر مالی ارشد شرکت هوآوی و دختر بنیانگذار این شرکت هفته گذشته به درخواست مقام های آمریکایی و به اتهام تخلف بانکی و نقض تحریم های ایران در سال های 2009 تا 2013 دستگیر شد.

این دستگیری دقیقا همان روزی روی داد که ترامپ و شی جین پینگ رئیس جمهوری چین آتش بسی 90 روزه را در جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن اعلام کردند.

پس از دستگیری منگ، پکن ضمن اعتراض شدید خواستار آزادی هرچه سریعتر وی شد و وزارت خارجه چین در همین راستا سفیر کانادا را احضار کرد.

پکن همچنین روز گذشته 'مایکل کاوریگ' دیپلمات سابق کانادایی را که برای یک گروه بین المللی در چین فعالیت می کرد، بازداشت کرد.

اگرچه هنوز هیچ ارتباطی بین دستگیری مدیر هوآوی در کانادا با این دیپلمات سابق کانادایی در چین مشخص نشده، اما این اتفاق درست در میانه تنش پکن با واشنگتن و اتاوا بر سر این موضوع روی داده است.

ترامپ در پاسخ به پرسشی درباره احتمال آزادی منگ گفت که ممکن است این موضوع بخشی از مذاکرات واشنگتن و پکن درباره توافق تجاری باشد.

آمریکا و چین از اواخر سال گذشته با اعلام تعرفه های سنگین بر واردات فولاد و آلومینیوم از سوی واشنگتن وارد جنگی تعرفه ای شدند که هر روز بر شدت آن افزوده می شود.

ترامپ و شی در نشست سران گروه 20 در آرژانتین توافق کردند که تا 3 ماه دیگر هیچ تعرفه جدیدی اعمال نکنند تا مذاکرات درباره توافق تجاری به نتیجه برسد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها