نخستین جرقه های جنبش جلیقه زردها در مصر زده شد

نخستین جرقه های جنبش جلیقه زردها در مصر زده شد
چهارشنبه 21 آذر 1397 - 14:11

انتشار عکسی از یک وکیل مصری که در اعلام همبستگی با معترضان فرانسوی جلیقه زرد به تن کرده، دولت مصر را از احتمال تقلید مخالفان مصری از این شیوه اعتراضی به تکاپو واداشته است.

العالم - مصر

به نقل از تارنمای خبرگزاری رویترز، مقام های مصری این عکس را عامل تحریکی برای به راه انداختن اعتراضاتی مشابه در این کشور دانسته و ضمن محکوم کردن «محمد رمضان» وکیل مذکور به تحمل 15 روز حبس، وی را به جرائمی چون «انتشار اخبار جعلی» و «اشاعه ایدئولوژی یک گروه تروریستی» نیز متهم کرده اند.

به گفته منابع امنیتی، رمضان هشت جلیقه زرد همراه داشته است.

رویترز افزود: بازداشت رمضان پس از آن انجام شد که بازاریان مصری گزارش دادند مقامات این کشور از ترس تقلید مردم مصر از اعتراضات فرانسه در آستانه سالگرد قیام 25 ژانویه سال 2011 (5 بهمن 89)، فروش این نوع جلیقه ها را ممنوع اعلام کرده اند.

به گفته فعالان حقوق بشری، از زمان انتخاب «عبدالفتاح السیسی» به عنوان رئیس جمهوری مصر در سال 2014 (93-1392)، قاهره با شدیدترین نوع از سرکوب مخالفان حکومتی در دهه ها، روبه رو بوده است.

مردم مصر در تاریخ 25 دی 1389 در پی فرار «زین العابدین بن علی» دیکتاتور تونس، به خیابان ها آمدند و خواستار استعفای حسنی مبارک شدند.

قیامی هزار نفری طی مدت ده روز به انقلاب میلیون نفری در میدان تحریر (آزادی) مبدل گردید و انقلاب مصر در تاریخ 22 بهمن با اعلام همبستگی ارتش و کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت به پیروزی رسید.

از تاریخ 17 نوامبر (26 آبان) هزاران فرانسوی با پوشیدن جلیقه های زرد در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی و برنامه دولت امانوئل مکرون برای بالا بردن مالیات بر سوخت، در پاریس و دیگر شهرهای بزرگ فرانسه تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان که عمدتا به دلیل بالا بودن اجاره بها در شهر، در روستاها زندگی می کنند؛ از مکرون می خواهند تا از مالیات سوخت بکاهد و مشکلات اقتصادی آنان را رفع کند.

این سبک از اعتراض در فاصله کوتاهی در کشورهایی چون بلژیک، هلند و حتی مونته نگرو نیز به کارگرفته شد و حالا دولت السیسی نگران رسیدن آن به مصر است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها