انصارالله راه حل سیاسی را بر ائتلاف تحمیل کرد

انصارالله راه حل سیاسی را بر ائتلاف تحمیل کرد
پنج‌شنبه 22 آذر 1397 - 17:31

خبر:

سرانجام پس از 4 سال مقاومت انصارالله و همچنین یک هفته مذاکره نفس گیر، انصارالله یمن ائتلاف و جامعه جهانی را مجبور به پذیرش این واقعیت کرد که تنها راه حل خروج از بحران یمن سیاسی است.

تحلیل:

- درحالی که انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات اعلام کرد نتایج حاصله از نشست سوئد متوجه فشارهای ائتلاف به ریاست کشورش و عربستان بر انصارالله طی ماهها و هفته های اخیر و بویژه در الحدیده است اما واقعیت ان است که نه جنگ علیه انصارالله چنانکه بن سلمان وعده داده بود سه هفته ای تمام شد و نه آنچنانکه امارات اخیرا وعده کرده بود الحدیده سقوط کرد. بر این اساس و در حالی که امارات و عربستان می‌کوشیدند تا به ناکامیهایشان در پیروزی در جنگ یمن، در قالب گفتگوهای دیپلماتیک و بشکلی آبرومندانه پایان دهند. نتیجه گفتگوهای سوئد در حقیقت تاکیدی است برحقانیت نگاه انصارالله که همواره تاکید داشت بحران یمن جز در سایه راه حلی سیاسی التیام و خاتمه نمی یابد

- اگرچه هم مساله الحدیده و هم مساله فرودگاه صنعا و البته بازگشت آرامش به تعز در دستور کار اجلاس سوئد قرارداشت اما حاصل نشست‌ها بر مساله الحدیده به عنوان "پایلوت" تمرکز یافت تا درصورت موفقیت در سایر مناطق آسیب دیده از بحران سرایت پیدا کند و تعمیم یابد. وفق قرارداد و برخلاف ادعای رسانه های وابسته به سعودی و امارات هر دوطرف درگیر در مساله الحدیده موظفند نیروهای خود را از بندر و شهرستان الحدیده تخلیه کنند و اداره آن را به پلیس و نیروی محلی این منطقه که پیش از 2014 عهده دار اداره امور بوده اند واگذار کنند. براین اساس تجارت ازمنطقه الحدیده مجددا آغاز خواهد شد و ارزوی 4 ساله سعودی و امارات در تصرف این منطقه ودرنتیجه محاصره دریایی، زمینی و هوایی یمن و البته انصار الله بباد خواهد رفت.

-درشرایط حاضر چشمها به عملکرد سعودی و امارات خواهد بود که طی روزهای آینده تاچه میزان نسبت به توافقات حاصله در سوئد پایبند باشند. فراموش نکنیم طی ماههای گذشته دو کشور و متحدانشان اصرارداشتند با اشغال الحدیده با دستی پر برسر میز مذاکرات حاضر شوند. جبران این ناکامی شاید در قالب بهانه گیری‌هایی از جنس متهم کردن انصارالله به نقض توافق سوئد درروزهای اینده دور ازذهن نباشد.

پربیننده ترین خبرها