تحلیل روز/

الحدیده و توافق استکهلم؛ آیا صلح برقرار می شود؟

الحدیده و توافق استکهلم؛ آیا صلح برقرار می شود؟
يکشنبه 25 آذر 1397 - 14:28

هنوز جوهر توافق امضا شده میان طرف های یمنی در استکلهم پایتخت سوئد خشک نشده بود که رژیم سعودی و امارات بار دیگر به بحران های الحدیده دامن زدند.

العالم _ یمن

مذاکرات هفت روزه که در دستیابی بر راهکارهای عملی در بیشتر مسائل از جمله پایان دادن به حملات یمن و رسیدن به راهکار سیاسی پایان دهنده به بحران یمن، ناکام مانده بود تنها درخصوص استان، بندر و شهر الحدیده به توافقاتی به دست آمد.

این توافق که هنوز به مرحله اجرا نرسیده، پیش از این نیز با مخالفت شدید نماینده دولت هادی روبه رو شد و فقط با فشارهای نماینده سازمان ملل بر عربستان سعودی، موافقت آنان را جلب کرد بدین ترتیب که محمد بن سلمان ولی عهد سعودی به هادی و هیاتش دستور داد توافق را امضا کرده و با پیشنهادات مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل در یمن درباره الحدیده موافقت کنند.

به نظر می رسد بسیاری به ویژه امارات و نیروهای مرتبط با آن که در اطراف شهر الحدیده مستقر هستند، از این توافق خوششان نیامد زیرا امارات به سقوط این شهر و محاصره مردم یمن و تحویل این شهر به گروه های مرتبط بدان به ویژه نیروهای طارق عفاش، علاقمند است اما استقامت ارتش و کمیته های مردمی، طرح های امارات را علیرغم حمایت آمریکا به ویژه در جبهه های ساحل غربی ناکام گذاشت.

اگر توافق سوئد درباره الحدیده اجرایی شود، ادامه درگیری در ساحل غربی یمن محدود خواهد شد و موجب سرازیر شدن موج کالاها و مواد مورد نیاز مردم یمن از بنادرشده و هم چنین موجب پایان محاصره بندر الحدیده و دیگر بنادر در ساحل غربی یمن توسط عربستان و امارات خواهد شد.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند این توافق فرصتی واقعی برای برقراری صلح در یمن و گامی در مسیر درست برای پایان دادن به بهانه های توسعه طلبانه امارات و عربستان سعودی است و هم چنین شاید به عبور از بحران انسانی ناشی از این حملات کمک کند.

"جلال الرویشان" معاون رئیس هیات ملی مذاکره کننده نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی در فرودگاه صنعا پس از بازگشت این هیات از سوئد گفت: مشارکت این هیات در مذاکرات اولین گام در راه برقراری صلح برای مردم یمن است.

وی افزود: آنها همچنین پیامی به همه دنیا ارسال کردند مبنی بر اینکه با صداقت و شفافیت و وضوح به دنبال صلح هستند و سفرای 5 کشور عضو دائم شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل و وزیر امور خارجه انگلستان این شهادت را در نشست های آنان شنیدند.

آنها هم چنین از ابتکار صلح ارائه شده توسط این هیات و شورای عالی سیاسی و دولت نجات صنعا قدردانی کردند.

الرویشان تاکید کرد: هدف آنان از مذاکرات این است که سه رویکرد خود را به همه دنیا ثابت کنند اول اینکه آنان اهل مقاومت هستند و علیرغم همه مشکلات و موانع، عقب گرد نخواهند کرد دوم اینکه آنها آماده برقراری صلح با برادران خود و سپس با همه دنیا هستند و سومین رویکرد نیز این است که تراژدی بحران انسانی فراتر از توان محافل بین المللی است و این سه پیام به همه دنیا مخابره شده و آنها نیز بر آن پافشاری می کنند.

این در حالی است که بسیاری از کشورها از این توافق استقبال و ابراز امیدواری کردند مقدمه ای برای پایان دادن به جنگ و درگیری در یمن باشد.

کمیته حفظ صلح یمن نیز با استقبال از نتایج مذاکرات سوئد، بر ادامه تلاش ها برای پایان جنگ و شکستن محاصره تاکید کرد.

"علی ناصر محمد" رئیس جمهوری پیشین یمن نیز با صدور بیانیه ای به نمایندگی از این کمیته، با استقبال از توافق اعلام شده، ابراز امیدواری کرد تلاش ها برای پایان دادن به جنگ و برقراری کامل صلح و رفع تحریم هوایی و دریایی و زمینی و هم چنین رفع مشکلات میلیون ها شهروند یمنی ادامه داشته باشد.

مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل نیز روز جمعه در شورای امنیت، خواهان اقدام فوری برای ایجاد "سیستم نظارت" برای نظارت بر اجرای توافق درباره الحدیده شد.

وی افزود: ایجاد این سیستم فقط ضروری نیست بلکه نیاز شدیدی بدان وجود دارد و دو طرف اعلام کرده اند که آن را خواهند پذیرفت.

"کارل اوستریم" نماینده دائم هلند در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت درباره یمن ابراز امیدوار کرد شورای امنیت، به طرح حمایت از توافق سوئد دوشنبه یا سه شنبه آینده رای دهد.

وی افزود: کشورش تمایل دارد شورای امنیت در خصوص توافقات استکهلم، طرحی را تصویب کند.

سفیر هلند افزود: مهم ترین بندهایی که این طرح تضمین خواهد کرد باید شامل تاکید بر برقراری آتش بس و دسترسی بشردوستانه به غیرنظامیان، تامین مالی اقدامات بشردوستانه، فعال سازی اقتصاد یمن و تاکید بر حمایت از تلاش های نماینده ویژه سازمان ملل در یمن باشد.

به موازات تلاش برای تثبیت این توافق، نیروهای مرتبط با امارات، بار دیگر با تشدید وضعیت اطراف این شهر، به غیرنظامیان شلیک کردند.

برخی منابع یمنی نیزاعلام داشتند: نیروهای مزدور چندین بار به اطراف این شهر حمله کردند و با سلاح های سنگین هتل الاتحاد و مناطق مجاور آن در منطقه 7 ژوئیه را در بخش الحالی بمباران کردند .

" یحیی سریع " سخنگوی رسمی نیروهای مسلح نیز گفت :جنگنده های دشمن همزمان با پایان مذاکرات سوئد ده ها بار به الحدیده حمله کردند.

بسیاری از ناظران معتقدند این توافق شاید اجرایی نشود و امارات و عربستان سعودی نیز بدان پایبند نباشند مگر اینکه دولت امریکا با حمایت واقعی، هم پیمانان اماراتی و سعودی خود را تحت فشار قرار دهد زیرا هنوز دولت آمریکا علیرغم موضع اخیر کنگره ، هم چنان از رژیم سعودی در جنگ یمن حمایت کرده و بحران انسانی بی سابقه در یمن را که مسبب آن رژیم سعودی و امارات در یمن بودند را نادیده می گیرد.

محمد القاعدی نویسنده و خبرنگار یمنی معتقد است مساله مهم در این مذاکرات و هم چنین توافق الحدیده این است که پس از ناکامی نظامی متجاوزان همه باور دارند، راهکار یمن فقط باید سیاسی محض باشد و گروه های سیاسی صنعا معتقد به راهکارهای سیاسی هستند.

همه می دانند هیات ریاض و دولت هادی به دنبال پایان حملات و برگزاری مذاکرات جدی برای یافتن راهکار نیستند.

مهم تر از همه اینکه ، محافل بین المللی از تمایل هیات ملی برای پایان حملات و شکستن محاصره آگاه هستند و برهیچ کس پوشیده نیست هیات ریاض در صدد به کار گرفتن پرونده های انسانی برای دستاوردهای سیاسی است .

در این میان " محمد عبدالسلام" رئیس هیات اعزامی یمن به مذاکرات گفت: این هیات، نه تنها این دور از مذاکرات را به نفع خود به پایان رساند بلکه توانست رضایت مردمی یمنی ها را نیز کسب کند چرا که در مذاکرات با تکیه بر اوضاع انسانی دشوار مردم ،برای به دست آوردن راه حلی در این مجال از طریق امتیاز گیری از طرف مقابل تلاش کرد.

عبدالرحمن راجح

پربیننده ترین خبرها