تحلیل روز/

اروپا در میان استیو بنن و حزب راست افراطی و بحران نظام لیبرال

اروپا در میان استیو بنن و حزب راست افراطی و بحران نظام لیبرال
سه شنبه 27 آذر 1397 - 14:04

اواسط ماه جولای گذشته، منطقه ثروتمند مایویر، غرب لندن پایتخت انگلستان، شاهد نشست محرمانه ی دو روزه ای بود که این نشست مربوط به احزاب راست افراطی یا احزاب ناسیونالیست اروپا به جنبش معروف شد و محور مذاکره نشست نیز استیو بنن، مشاور ارشد پیشین ترامپ بود.

العالم _ اروپا

افزون بر "فیلیپ دی ونتر" رهبر حزب راست گرای بلژیک یعنی " فلامس بیلانگ " و " کنت اکروت" رهبر حزب دموکرات های سوئد ، میشل مودریکامن سیاستمدار بلژیکی و یکی از مهم ترین هم پیمانان بنن دراین جنبش ، در این نشست حضور داشت اما مساله قابل توجه در نشست بنن، حضور "نایگل فاراژ" رهبر سابق حزب انگلیسی"یوکیب" و "گرومی ریور" رهبر حزب جبهه ملی فرانسه بود .

در این نشست سعی بر این بود تا محور یکپارچه ای در اروپا برای احزاب راست افراطی پیش از انتخابات قانون گذاری اروپا تشکیل شود این انتخابات قرار است ماه مه آتی یعنی 5 ماه بعد برگزار شود از این رو می توان به رابطه این نشست و حوادث اخیر اروپا به ویژه فرانسه و انگلستان طی ماه های اخیر اشاره کرد.

گفتنی است، پایه های فکری و نژاد پرستی طرح بنن با نظام لیبرال غرب در تضاد است زیرا نظام لیبرال غرب مبتنی بر آزادی های اجتماعی، آزادی بیان، آزادی مذهب و ایجاد بازار آزاد و مهم تر از همه اصل جهانی سازی است، در تضاد است.

تلاش های بنن، متحمل ضربه ای سهمناک شد، زیرا فعالیت های او در 9 کشور از 13 کشوری که مقصد برنامه های او بودند، ممنوع اعلام شد. این مساله سبب تضعیف تلاش های او برای یکپارچه سازی احزاب تندروی راستگرا در اروپا شد.

صرف نظر از برخی قدرت های حامی بنن، ویکتور اوربان نخست وزیر راستگرای مجارستان و حامی بنن با اعتراض های گسترده ای در داخل کشور خود روبروست.

حزب دموکراتیک سوئد، نیز از فعالیت های کنت اکورت از افراد نزدیک به بنن فاصله گرفت و هم اکنون با قدرت در مرکز دایره نفوذ اوربان است.

از آن جائی که برای طرح بنن، 15 میلیون دلار هزینه خواهد شد باید از ناکامی این طرح جلوگیری کرد زیرا کشورهای اروپائی پس از انتقاد گزنده "آنتونیو تاجانی" رئیس پارلمان اروپا از بنن به سرانجام این طرح چشم دوخته اند.

آنتونیو تاجانیتاجانی به بنیان گذاران این طرح گفته " به خانه ات بازگرد ..اگر خواستی در اروپا جهانگردی کن مانند آنان باش. اما برایت بهتر است که آرام باشی.

در مقابل، بنن باید به دنبال راه هایی برای مقابله با رهبران اتحادیه اروپا و نجات طرحش باشد. می توان گفت شرایط نامناسب نظام لیبرال اروپا فرصتی در اختیار بنن قرار داده تا از این وضعیت ، حرف خود را به کرسی بنشاند.

زیرا کشورهای اروپایی برجسته لیبرالیسم یعنی آلمان و فرانسه با چالش های سیاسی سنگینی روبرو هستند به عنوان نمونه می توان به بحران آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و تسلیم شدن در برابر اراده احزاب راست کابینه یا بحران مکرون رئیس جمهوری فرانسه ناشی از اعتراضات جلیقه زردها اشاره کرد. گزارش ها نیز بر احتمال دست داشتن عوامل خارجی در تحریک مردم بر ضد دولت ادوارد فیلیپ تاکید دارد.

افزون براین، اعتراض جلیقه زردها در بلژیک و هلند نیز در راستای تلاش برای برهم زدن معادلات هم پیمانان پاریس و برلین به ویژه در بروکسل است که به عنوان پایتخت اتحادیه اروپا و پایتخت بلژیک از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

درانگلستان نیز تلاش می شود تا برای عمیق کردن بحران رای عدم اعتماد به ترزا می ؛ زمینه را برای تاسیس احزاب راست گرا فراهم کنند.

همه اینها به خوبی نشان می دهد در سایه مطمئن نبودن فرانسه از سرنوشت جلیقه زردها و سرنوشت نامشخص آلمان پس از کناره گیری مرکل و انتخابات قانون گذاری اروپا، مقابله در اروپا وجود دارد.

به نظر می رسد بنن و تیم راست گرای اروپایی وی تصمیم دارند برای اجرای طرحشان تا آخر به این نبرد ادامه دهند. طرحی که بنن صراحتا عنوان برگزیده آن را اعلام کرد : " ملی گرایان راست افراطی ؛ نخبگان جدید اروپا هستند".

حسين الموسوي

پربیننده ترین خبرها