پایان ماه عسل عربستان و سودان/ پاسخ رسانه سعودی به خوش خدمتی های عمر البشیر

پایان ماه عسل عربستان و سودان/ پاسخ رسانه سعودی به خوش خدمتی های عمر البشیر
چهارشنبه 5 دی 1397 - 14:48

روزنامه عکاظ چاپ عربستان سعودی در مقاله ای "عمر البشیر" رئیس جمهوری سودان را رهبری توصیف کرد که 30 سال پیش به دنبال کودتای نظامی توانست در سودان به قدرت برسد و در طول این سال ها به هیچ کدام از وعده های خود در خصوص رفع فساد و مشکلات معیشتی عمل نکرده است.

العالم-عربستان

در این مقاله تاکید شده است که 30 سال پیش، زمانی که عمر البشیر پس از یک کودتا توانست به قدرت برسد به معترضین سودانی که در اعتراض به گرانی و فساد در این کشور تجمع کرده بودند وعده داد که اصلاحات اقتصادی را در این کشور محقق کرده و شرایط زندگی را که در خور شهروندان سودانی است برای آنها فراهم کند.

خالد سلیمان نویسنده سعودی این مقاله در ادامه تاکید کرده است که البشیر در طول این 30 سال به هیچ کدام از وعده های خود عمل نکرده است و هیچ دستاوردی را برای مردم سودان نداشته است.

این نویسنده سعودی در ادامه تصریح کرده است که مشکل سیاستمدارانی که بر اثر کودتا و بر فراز تانک ها روی کار می آیند این است که پس از به قدرت رسیدن از تانک ها پایین نمی آیند و صدای رنج کشیدن مردم را نمی شنوند و تنها زمانی از خواب غفلت بیدار می شوند که صدای خیزش مردم خشمگین که از وضعیت نابسامان و فساد به خیابان ها می آیند و حتی در این حالت نیز حقیقت را در نظر نمی گیرند و تنها دو گزینه در مقابل معترضین دارند یا با سخنان زیبا درپی فریب دادن هستند و یا آنان را توپ و تانک می بندند و در هر دو حالت از بالای تانک خود پایین نمی آیند تا کوچکترین حرکتی در راستای تحقق وعده هایی که به مردم داده اند انجام دهند چرا که یا نمی خواهند و یا نمی توانند اما در نهایت کسی که معتاد قدرت است نمی تواند از آن دست بکشد.

این نویسنده سعودی در ادامه گفت حاکمان این چنینی تنها تصوری که از حکومت داری دارند این است که این امر امتیاز قدرت به زانو درآوردن شهروندان را در اختیار می گیرند و از مردم انتظار دارند که همواره از آنها اطاعت کنند.

این در حالی است که سودان مطیع بی چون و چرا و محض سیاست های عربستان سعودی در منطقه است و نظامیان سودانی همچنان زیر پرچم های عربستان در جنگ علیه یمن و کشتار کودکان یمنی مشارکت می کنند.

در همین حال است که به نظر می رسد در روزهای اخیر اختلافاتی میان سودان و عربستان به وجود آمده است چنانکه عمر البشیر در جریان سخنرانی اخیر خود در ایالت الجزیره در سودان اعلام کرد: یک جنگ سیاسی علیه سودان برپا شده که دین و عزت ما را نشانه گرفته اما ما دین و عزت خود را به گندم و دلار نخواهیم فروخت.

"محمد مصطفی الضو" یکی از رهبران حزب حاکم در سودان پیشتر اعلام کرده بود که اخیرا یک کشور به سودان پیشنهاد کمک در زمینه گندم و سوخت داده است به شرط آنکه این کشور رابطه اش را با قطر، ترکیه و ایران به کلی قطع کند.

این در حالی است که حدود یک ماه پیش، پس از اینکه انتقادها از وضعیت انسانی در یمن شدت یافت، خارطوم از ریاض خواست به این انتقادها و فشارها پاسخ مثبت داده و جنگ یمن را متوقف کند.

در گزارشی که در این خصوص به نقل از منابع آگاه سودانی منتشر شده بود آمده است: مسئولان سودانی به همتایان سعودی خود اطلاع داده اند که فشارهای زیادی در داخل سودان از سوی مخالفان وارد می شود تا به مشارکت نظامیان این کشور در جنگ یمن پایان داده شود.

بر این اساس خارطوم پیشتر اعلام کرده بود که یک زمان مشخصی را تعیین خواهد کرد، پس از آن نیروی زمینی خود را از یمن خارج خواهد کرد.

منابع دیپلماتیک با اشاره به فشارهای بین المللی علیه عربستان درباره جنگ یمن و نقش "محمد بن سلمان " ولیعهد سعودی در قتل " خاشقچی" روزنامه نگار منتقد ریاض گفتند: عربستان از درخواست خارطوم برای پایان دادن به جنگ یمن ناخرسند است و از سودان خواسته در شرایط کنونی در مواضع اخیر خود در خصوص این جنگ بازنگری کند و از خروج نیروهای خود از جنگ یمن دست بردارد تا وضعیت منطقه بهبود یابد.

شایان ذکر است سودان در روزهای اخیر شاهد اعتراضات گسترده هماهنگ مردمی در خصوص وضعیت بد معیشتی است.

پربیننده ترین خبرها