در واکنش به سفر ترامپ به عراق؛

جان کربی: ترامپ دیدار خود با سربازان آمریکایی را سیاسی کرد

جان کربی: ترامپ دیدار خود با سربازان آمریکایی را سیاسی کرد
پنج‌شنبه 6 دی 1397 - 13:21

ژنرال بازنشسته آمریکایی در گفتگو با سی ان ان گفت: جای تأسف دارد که ترامپ دیدار خود با سربازان آمریکایی را در عراق سیاسی کرد.

العالم- آمریکا

جان کربی ژنرال بازنشسته آمریکایی و تحلیل گر مسائل نظامی و دیپلماتیک در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت جای تأسف دارد که ترامپ دیدار خود با سربازان آمریکایی را در عراق سیاسی کرد.

مشروح این گفتگو به شرح زیر است:


-مجری: این نخستین سفر آقای ترامپ به یک منطقه جنگی از زمان انتخاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا محسوب می شود. چرا چنین سفری در حال حاضر برای این سربازان بسیار مهم و حیاتی است؟
-کربی: این موضوع همواره طی روزهای تعطیل مهم بوده است. اکنون زمان دشواری برای حضور در ارتش آمریکاست و این که بخواهید از خانواده خود دور باشید. و این موضوع برای خود خانواده ها هم مهم است تا ببینند فرمانده کل قوا و بانوی اول آمریکا از خودگذشتگی های اعضای خانواده همه نظامیان را درک می کنند. از این رو، این موضوع مهم است. این سفر همچنین یک فرصت خارق العاده برای فرمانده کل قوا بود تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با جنگ به دست آورد، تا به سربازان نشان دهد که از مأموریت آنها حمایت می کند و این که او به آینده چشم دارد و فرصت را برای درک واقعی چشم انداز تاکتیکی این روند درک می کند .

-مجری: این سفر پس از آن انجام شد که رئیس جمهور ترامپ اعلام کرد می خواهد نظامیان آمریکایی را از سوریه و افغانستان خارج کند. و مقامات آمریکایی اعلام کردند قرار نیست سربازان آمریکایی از این کشور خارج شوند تا از عراق به عنوان پایگاهی برای حضور در سوریه استفاده شود. واکنش شما به راهبرد جدید نظامی او چیست؟
-کربی: نخست بر این باورم که تصمیم او برای خارج کردن ناگهانی سربازان از سوریه یک اشتباه است. این اقدام در راستای منافع امنیت ملی ما قرار ندارد. ما اکنون شاهد فرار داعش از سوریه هستیم . اکنون دقیقا زمان آن است که از اقدامات خود در این کشور بهره برداری کنیم. شمار زیادی از اعضای داعش در سوریه حضور ندارند . تعداد آنها کم است و آنها مناطق زیادی را تحت کنترل خود ندارند. اکنون زمان بهره برداری است. از این رو، فکر می کنم این اقدام یک اشتباه وحشتناک است. اما همچنین فکر می کنم مهم است این موضوع را به خاطر داشته باشیم که عراق در این روند مقابله با داعش نقش ایفا می کند. عراق از همان ابتدا در این روند ایفای نقش می کرد. در سال های دو هزار و چهارده و دو هزار و پانزده، از عراق بود که اقدام به انجام دادن حملات هوایی در سوریه کردیم. از این رو، آنچه که اکنون جدید به نظر می رسد در واقع همان کاری است که ما قبلا انجام داده ایم. اکنون کمی اوضاع دشوار و احتمالا ناکارآمد شده است زیرا اهداف داعش در سوریه همانند گذشته سراسری نیستند. زیرساختی وجود ندارد که آنها در حال فعالیت در آن باشند. ابعاد و تعداد آنها در حال حاضر کاهش یافته است. به همین دلیل، هدف قرار دادن اهداف آنها دشوارتر شده است. آنها پویاتر شده اند. آنها به اطلاعات حساس بیشتری نیاز دارند زیرا ما دیگر نظامی در سوریه نخواهیم داشت تا ببینیم اوضاع در این کشور دقیقا از چه قرار است و تا اطلاعات پویاتری را ارائه کنیم.
-مجری:رئیس جمهور همچنین سخنانی در ارتباط با داعش گفت. نظر شما در این باره چیست؟
-کربی: تا حدودی سخنان او درست است. او به سبب تشدید عملیات علیه داعش طی دو سال گذشته توانست اعتباری برای خود کسب کند و من فکر می کنم او شایسته این اعتبار است. اما، او همواره اغراق می کند. داعش در سوریه نابود نشده است. نماینده ویژه او که در اعتراض به اقدام ترامپ استعفا کرد، گفت که این اتفاق طی دو هفته گذشته رخ نداد. همچنین جیمز ماتیس وزیر دفاع او نیز در اعتراض به اقدام ترامپ از سمت خود استعفا کرد. اجازه دهید نگاهی به اوضاع عراق بیندازیم که او امروز در آنجا حضور داشت. نیروهای ویژه عراقی همچنان هر هفته در حال هدف قرار دادن یک یا دو موضع داعش هستند و نخست وزیر جدید عراق با نظر نخست وزیر قبلی این کشور موافق نیست که داعش شکست خورده است و در ارتباط با توانایی آنها برای مبارزه با آنها در داخل عراق هم نگرانی هایی وجود دارد. آنها امیدوار بودند از رئیس جمهور آمریکا بشنوند که او چگونه می خواهد به آنها برای تکمیل اقدامات در این کشور کمک کند. او حتی فرصت دیدار با نخست وزیر جدید عراق را پیدا نکرد و او در واقع این فرصت را از دست داد.

-مجری: ترامپ در صحبت هایش برای نظامیان آمریکایی در ارتباط با برخی موضوعات سیاسی هم صحبت کرد. از این که در حال بازگرداندن شکوه به آمریکاست. شما این اقدام را نامناسب توصیف کردید. چرا؟
-کربی: این اقدام کاملا نامناسب بود. ارتش در خدمت مردم و قانون اساسی آمریکاست نه یک حزب و یک رئیس جمهور. من در ماه نوامبر اعلام کردم که اگر او می خواهد با اهداف سیاسی به دیدار سربازان آمریکایی برود نباید چنین کاری انجام دهد و من بسیار متأسفم که می بینم این اتفاق امروز رخ داد. البته این موضوع سبب تعجب من نشد، او در گذشته در نشست های نظامی هم مسائل سیاسی را مطرح کرد اما بسیار ناامید شدم که این اتفاق امروز هم رخ داد و سبب شد ارتش در موضع بسیار دشواری قرار گیرد. آنها می خواهند از فرمانده کل قوای خود حمایت کنند، آنها خوشحال شدند که او به آنجا رفت. آنها هیجان زده شدند. اما آنها نباید وارد مسائل سیاسی داخلی شوند. و من نمی دانم که ایا او این موضوع را به طور کامل درک می کند یا خیر. فکر می کنم او بر این باور است که آن فرمانبردار هستند اما موضوع اصلا این نیست.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها