الجبیر رسمی ترین قربانی پرونده قتل خاشقچی

الجبیر رسمی ترین قربانی پرونده قتل خاشقچی
پنج‌شنبه 6 دی 1397 - 22:44

خبر:

در تغییرات هیات دولت سعودی بیش ازهرچیز تغییر الجبیر از وزارت خارجه و تنزل مقام او به وزیر مشاور جلب توجه می‌کند

تحلیل:

- اگر چه ایجاد تغییر در ارکان سیاسی و امنیتی نظام سعودی بویژه پس از رسوایی در ماجرای قتل خاشقچی قابل پیش بینی بود اما تعویض عادل الجبیر علی رغم تلاش‌هایش در دور کردن اتهامات از ولیعهد به عنوان مباشر قتل خاشقچی بیش از هر چیز نشان می‌دهد بن سلمان از عملکرد او در این ماجرا رضایت نداشته است بویژه آنکه الجبیر علی رغم مساعدت تمام قد ترامپ از بن سلمان در همراه کردن کنگره در حمایت از او کاملا ناکام بود.

- در حالی که بن سلمان شانس خود را برای رهایی یافتن از فشارهای کنگره آمریکا با روی کار آوردن چهره ای جدید و البته اقتصادی امتحان مجدد کرده است و در عین حال چهره های امنیتی را نیز با هدف تلطیف فضای حاکم بر افکار عمومی جهانی تعویض کرده است اما بنظر می‌رسد این تغییرها از یکسو بمعنای اعلام دریافت پیام افکار عمومی جهانی در ماجرای قتل خاشقچی است و از دیگرسو موثر واقع شدن این اقدامات محل تردید جدی است.

- جایگزین معرفی شده بجای الجبیر اتفاقا یکی از دستگیرشدگان و محبوسین بن سلمان است که در ماجرای ادعایی او مبتنی بر مبارزه با فساد دستگیر شد. با روی کار آمدن مجدد العساف و باعنایت با پیشینه او در آلودگی به فساد چنانکه بن سلمان ادعا کرده بود از یک طرف و همچنین با توجه به پرونده و سابقه عمدتا اقتصادی او در بانک جهانی، وزارت دارایی، عصویت در هیات مدیره آرامکو و... بنظر می‌رسد بن سلمان بر آن است تا نسبت به حضور در عرصه بازسازی سوریه چنانکه ترامپ به او دستور داده حاضر شود و یا حداقل نسبت به اجرای این فرمان اعلام آمادگی کرده باشد.

پربیننده ترین خبرها