تحلیل روز/

تغییر معادلات سیاسی و میدانی از منبج تا مقر سفارت‌خانه‌های عربی در دمشق

تغییر معادلات سیاسی و میدانی از منبج تا مقر سفارت‌خانه‌های عربی در دمشق
يکشنبه 9 دی 1397 - 14:18

ارتش سوریه برای اولین بار پس از سالها وارد شهر کردنشین منبج در شمال سوریه شد و پرچم دولت مرکزی این کشور را در این شهر برافراشت.

العالم - سوریه

استقرار دوباره نیروهای ارتش سوریه در منطقه منبج استان حلب می‌تواند سرآغاز دستاوردهای جدید ارتش سوریه باشد؛ به خصوص پس از آنکه آمریکا با همدستی برخی کشورهای عربی سعی در کسب دست‌آوردهای سیاسی و نظامی و امنیتی در این منطقه دارد، اما این ارتش سوریه است که اکنون پس از هفت سال تنش و بحران موفق شد به پیشروی چشمگیری دست یابد و کنترل اوضاع سوریه را در دست خود بگیرد.

شهر منبج در شمال شرق استان حلب واقع در شمال سوریه و در 30 کیلومتری غرب رود فرات و 80 کیلومتری حلب قرار دارد که پیش از استقرار نیروهای داعش در خاک سوریه، استراحتگاه عناصر داعشی اعزام شده از ترکیه بود.

برخی روزنامه های انگلیسی پیش از این به این شهر به دلیل حضور شمار زیادی از تروریست هایی که از انگلستان به آنجا آمده بودند، لقب لندن کوچک داده بودند.

اهمیت راهبردی شهر منبج

منبج مسیر راهبردی الرقه و قلب اروپا محسوب می‌شود و همچنین ارتش آزاد سوریه برای آزادی منطقه عفرین و محاصره افراد بازمانده گروه‌های مسلح وابسته به ترکیه از این پایگاه استفاده می‌کرد.

این شهر همچنین مسیر اقتصادی است که الحسکه، القامشلی و دیرالزور را به حلب و ریف حلب تا مرزهای ریف لاذقیه و ادلب متصل می کند و از نظر نظامی نیز همواره مورد توجه نیروهای اشغالگر آمریکایی و فرانسوی بوده است. اهمیت فوق العاده منبج اشغالگران را بر آن داشت تا به ایجاد پایگاه های نظامی در آن روی بیاروند و همزمان نیز عناصر مسلح گروه «نیروهای دموکرات سوریه» تحت حمایت آمریکا با سوء استفاده از شرایط این منطقه، مراکز امداد رسانی و مناطق زیادی لجستیکی در آن احداث کنند.

فعالیت های سیاسی و نظامی منبج، با توجه به اهمیت آن ، فضای چندین شهر را نیز تحت تاثیر قرار داد به گونه ای که تحرک سریع ارتش سوریه موجب ناکامی طرح های ترکیه در این منطقه شد. زیرا کردهای این منطقه با الهام از حوادث عفرین،به این باور رسیدند که فقط دولت و ارتش سوریه و نه امریکا، فرانسه یا هر کشور اشغالگر دیگری، می تواند از خاک و مردم سوریه حمایت کند.

ورود ارتش سوریه به منبج و تاثیر آن روی معادلات منطقه

همه این مسایل، ارتش سوریه را بر آن داشت که هر چه سریعتر وارد منبج شود و ماموریت قانونی خود برای حفاظت از خاک کشورش را بر مبنای اصول اساسی کشور سوریه که مهمترین آن خروج آمریکا و کشورهایی است که غیر قانونی وارد خاک این کشور شدند، آغاز کند که تجربه عقب نشینی ناامیدانه نیروهای آمریکایی از لبنان و عراق گواه بر صدق این ادعاست. همین مساله به ویژه کردها را واداشت تا از دولت سوریه بخواهند وارد منبج و ریف منبج شود.

ورود ارتش سوریه به منبج، موجب سردرگمی آمریکا و دیگر کشورها و طرفدارانش در منطقه شد و شوک نظامی و سیاسی به آنها وارد کرده است.

دولت سوریه در سایه همه تغییرات سیاسی، این تصمیم را اتخاذ و ارتش کار آزموده نیز آن را اجرا کرد و نظر به اهمیت این مساله باید در دانشگاههای نظامی تدریس شود.

در حالی که طرف دیگر (ترکیه ) با مانور نیروهای نظامی با پشتیبانی گروه‌ک‌های تروریستی از جمله گروهک الحمزات و گروه مسلح موسوم به «ارتش ملی سوریه» وارد گذرگاه جرابلس شد که همه اینها فقط برای تحقق یک هدف سیاسی مشخص یعنی چانه زنی بیشتر بر سر شرق فرات بود اما ارتش سوریه به عنوان یک نهاد نظامی سوریه و قدرت قانونی این کشور که حق ورود به سراسر سوریه را دارد، با تثبیت مواضع خود در برخورد با این نیروها، راه را بر آنان بست.

دستاوردهای نظامی جدیدی که ارتش سوریه با تسلط بر منبج کسب خواهد آورد، پایان دادن به حضور نیروهای غیر قانونی مستقر در شمال و شمال شرق سوریه با در نظر گرفتن همه معادلات منطقه‌ای و بین المللی است.

حسین مرتضی

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها