تحلیل روز/

غرب، شرق و توهم!

غرب، شرق و توهم!
دوشنبه 10 دی 1397 - 13:36

ارتش سوریه در شهر منبج مستقر شده است و در حومه های شمالی و شرقی این شهر بین نیروهای "شورای نظامی منبج" و متحد این شوار "ارتش انقلابیون" و نیروهای ترکیه و بازمانده های متحد آنکارا یعنی "ارتش آزاد سوریه" قرار گرفته است.

العالم - تحلیل روز

آنکارا که می خواهد سرانجام امور به نفعش تمام شود، چشم به شرق و غرب رود فرات دوخته است ولی افسارگسیختگی اش مهار شده و خبرهای ناخوشایندی شنیده است چون ارتش سوریه پس از فرار نیروهای آمریکایی جای خالی این نیروها را پُر کرده است. نیروهای ترامپ که شتاب زده به نظر می رسد، طبق گفته شاهدان عینی یکی از پایگاه های خود را نزدیک مرزهای عراق و دقیقاً در شهر المالکیه استان حسکه سوریه ترک کرده اند. این پایگاه شامل یک انبار تسلیحاتی است که 50 نیروی آمریکایی در این انبار کار می کردند.

وسایل و تجهیزات موجود در انبار با خودروهای زرهی و کامیون ها به عراق منتقل شد و نیروهای آمریکایی نیز انبار را به سوی خاک این کشور عربی ترک کردند. این انبار یکی از انبارهایی بود که آمریکا جنگ افزارها و مهمات موجود در آن را برای "یگان های کُرد مدافع خلق" می فرستاد.

این اولین گروه از نیروهای آمریکایی است که خاک سوریه را به مقصد عراق ترک می کند چرا که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز 19 دسامبر کنونی خبر آغاز عقب نشینی نیروهای آمریکایی از خاک سوریه را اعلام کرد. آمریکا از تابستان سال 2014 ائتلاف بین المللی موسوم به مبارزه با داعش را در سوریه فرماندهی می کند ولی دمشق درخواستی از واشنگتن برای مداخلۀ نظامی در سوریه نکرده است و آمریکایی ها هم هیچ اجازه ای نگرفته اند و به همین دلیل مداخلۀ نظامی آمریکا نقض حاکمیت ملی سوریه محسوب می شود.

پنتاگون طبق آنچه واشنگتن قبلاً اعلام کرد، 2 هزار و 200 نیروی نظامی در خاک سوریه به بهانۀ مبارزه با داعش مستقر کرده است که این نیروها در 18 پایگاه مستقر شده اند.

تشکیلات شبه نظامی "نیروهای سوریه دمکراتیک (قسد)" از تصمیم ترامپ برای بیرون بردن نیروهای خود از سوریه ناراحت و نگران است و هم اکنون ناامیدانه می کوشد که راهی برای برون رفت از بحران پیش روی خود پیدا کند و با همین هدف فرماندهانش شتابزده به کشورهای دیگر سفر می کنند و پاریس اولین مقصد آنها بود ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند به این معنی که نَه توانستند حامیانی برای ادامه دادن به راه و روش قبلی خود پیدا کنند و نَه توانستند جایگزینی به جای آمریکا برای خود بیابند و در همین بحبوحه بارها از دمشق درخواست کردند که خطرات و تهدیدهای ترکیه و متحدانش را خنثی کند. قسد یا فراموش کرده یا خود را به فراموشی زده است که دمشق برای حفاظت از حاکمیت ملی و آب و خاک خود در شرق و غرب فرات نیازی به کمک خواهی از بیگانگان ندارد زیرا تمامیت ارضی سوریه شامل هر جایی از آب و خاک این کشور می شود. یکی از نتایج عملیات ارتش سوریه در غرب رود فرات واداشتن دشمنان به بازنگری در نقشه های توطئه آمیز خود است. آنکارا پس از ورود نیروهای ارتش سوریه به شهر منبج اعلام کرد که از طرح خود مبنی بر حمله به این شهر منصرف شده است ولی همچنان بر پیشروی در شمال شرق خاک سوریه پافشاری می کند.

ترکیه از حملۀ نظامی به منبج بالاجبار منصرف شده ولی همچنان امید دارد که کمربند امنیتی خاص خود را که از چند سال پیش دنبال می کند، اجرایی کند. و در این میان برخی از فرماندهان قسد یا "شورای سوریه دمکراتیک" (مسد؛ شاخه سیاسی قسد) سرسختانه به دنبال یافتن حامیانی برای خود هستند ولی بهتر از گذشته می دانند که دمشق در عرصه های داخلی و خارجی پیروز میدان است و به هیچ شرط و شروطی تن نخواهد داد و حاکمیت ملی خود را نادیده نخواهد گرفت و قسد باید بداند که در مرحلۀ سرنوشت سازی قرار دارد و به کسانی که امید بسته بود، تنهای تنها رهایش کرده اند. قسد به خوبی می داند که علل و عوامل زیادی برای بازنگری در سیاست هایش وجود دارد. شاید بهترین چارۀ پیش روی قسد این باشد که صادقانه خودش را متعلق به سوریه و دوستدار وطنش اعلام کند و این همان چیزی است که مردم از این تشکیلات شبه نظامی انتظار دارند و بدترین چاره هم این است که متوسل به راهکارهای موقتی و بی فایده شود ولی این چاره حامیانی بجز کسانی که در وهم و خیال به سر می برند، ندارد. چه خوب است اتفاقی که در منبج افتاد، در دیگر مناطق سوریه نیز بیفتد، هر چند این مناطق در معرض تهدید و خطر نباشند.

محمود غریب

پربیننده ترین خبرها