قراردادهای تسلیحاتی محرمانه عربستان و انگلیس پس از مرگ خاشقچی

قراردادهای تسلیحاتی محرمانه عربستان و انگلیس پس از مرگ خاشقچی
چهارشنبه 12 دی 1397 - 09:20

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت روز سه شنبه اعلام کرد : انگلیس در هفته های پس از ترور جمال خاشقچی خبرنگار سعودی همچنان به امضای قرادادهای تسلیحاتی با عربستان سعودی ادامه دارد در حالی که دولت لندن ترور خاشقچی را محکوم کرده بود.

العالم - عربستان

ایندیپندنت نوشت : چند مقام وزارت بازرگانی انگلیس که مسئول امضای قراردادهای تسلیحاتی هستند، همچنان به نشست های عالی رتبه خود با همتایان سعودی خود برای امضای قراردادهای فروش تسلیحات و مهمات ادامه دادند.

ایندیپندنت افزود : هیأتی از دفتر دفاعی و امنیتی که وابسته به وزارت بازرگانی و مسئول صادرات اسلحه است، بین روزهای 14 و 22 اکتبر 2018 محرمانه به ریاض پایتخت عربستان سفر کرد.

این روزنامه انگلیسی نوشت : "جرمی هانت" وزیر امور خارجه انگلیس با کلماتی "شدید اللحن" در پارلمان ترور خاشقچی را محکوم کرده بود ولی دولت متبوعش با عربستان قراردادهای تسلیحاتی امضاء می کند.

هانت در پارلمان گفته بود : ما در حال بررسی نحوه واکنش نشان دادن به ترور خاشقچی هستیم. داستان های وحشتناکی که می خوانیم (ترور خاشقچی)، اگر درست باشد؛ با ارزش های ما تعارض و تضاد دارد و ما طبق ارزش هایمان برخورد خواهیم کرد.

هانت گفته بود که "لیام فاکس" وزیر بازرگانی انگلیس سفر خود به ریاض را در واکنش به ترور خاشقچی لغو کرده است ولی نشست های دوجانبه برای امضای قراردادهای تسلیحاتی برگزار شد.

ایندیپندنت اعلام کرد: قبل از مرگ خاشقچی نیز دولت انگلیس به علت فروش تسلیحات و مهمات به عربستان برای جنگ افروزی در یمن شدیداً مورد انتقاد بود.

این روزنامه چاپ انگلیس افزود : از زمان آغاز جنگ یمن قیمت صادرات تسلیحات ساخت انگلیس به عربستان به حدود 4 میلیارد و 700 میلیون پوند (حدود 6 میلیارد دلار) رسیده است و بدین ترتیب عربستان به بزرگترین مشتری و خریدار تسلیحات انگلیسی تبدیل شده است.

پربیننده ترین خبرها