آمریکا در «گابُن» هم نیروی نظامی مستقر کرد

آمریکا در «گابُن» هم نیروی نظامی مستقر کرد
شنبه 15 دی 1397 - 13:22

رئیس‌جمهور آمریکا با تاکید بر وخامت اوضاع امنیتی در جمهوری دموکراتیک کنگو، به رهبران کنگره آمریکا خبر داده که برای حفاظت از شهروندان آمریکایی و تاسیسات دیپلماتیک واشنگتن، نظامیان آمریکایی را در «گابُن» کشور همسایه کنگو مستقر کرده است.

العالم - آمریکا

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در نامه به کنگره از استقرار اولین دسته از نظامیان آمریکایی در کشور گابن خبر داد و اعلام کرد که این نظامیان تا زمانی که وضعیت امنیتی اقتضا کند در این کشور آفریقایی باقی خواهند ماند.

بنا بر نوشته «رویترز»، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه به رهبران کنگره این کشور خبر داد که روز چهارشنبه هفته گذشته ۸۰ نظامی آمریکایی وارد «گابن» شدند تا به گفته او از طریق استقرار در این کشور، از «شهروندان آمریکایی و تاسیسات دیپلماتیک آمریکا» در برابر تهدیدات احتمالی امنیتی در «جمهوری دموکراتیک کنگو» که در همسایگی گابن است، حفاظت کنند.

در نامه «دونالد ترامپ» آمده است: «اولین مجموعه از این پرسنل به همراه تجهیزات جنگی متناسب و با جنگنده نظامی روز دوم ژانویه ۲۰۱۹ وارد گابن شدند. اگر ضروری باشد، نیروهای بیشتری هم شاید به گابن، جمهوری دموکراتیک کنگو یا جمهوری کنگو فرستاده شوند. این نیروها تا زمانی که وضعیت امنیتی جمهوری دموکراتیک کنگو به شکلی شود که دیگر به وجود آنها نیازی نباشد، در منطقه باقی خواهند ماند».

تحرکات نظامی آمریکا در شرایطی صورت گرفته که قرار است کمیسیون انتخاباتی جمهوری دموکراتیک کنگو روز یکشنبه نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را فردا یکشنبه اعلام کند.

انتخابات ریاست جمهوری جمهوری دموکراتیک کنگو، در آخرین روز سال ۲۰۱۸ برگزار شد تا بعد از ۱۸ سال ریاست جمهوری «جوزف کابیلا»، کنگویی‌ها شخصی جدید را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کنند.

خود کابیلا از «امانوئل رمضانی شادری» به عنوان نامزد حزب حاکم جمهوری دموکراتیک کنگو بریا ریاست جمهوری حمایت کرده بود.

به دنبال انتخابات، گروه‌های اپوزیسیون جمهوری دموکراتیک کنگو بر وقوع برخی تخلفات جدی در روند انتخابات تاکید کرده‌اند اما دولت اعلام کرده که انتخابات آزاد و به خوبی برگزار شده است.

در روزهای اخیر با توجه به سابقه درگیری‌ها در جمهوری دموکراتیک کنگو بعد از انتخابات در سال‌های ۲۰۰۶ و همچنین ۲۰۱۱، شخصیت‌های داخلی و خارجی درباره احتمال آشوب در این کشور هشدار داده‌اند.

پربیننده ترین خبرها