رایزنی وزرای خارجه ایران و عراق در بغداد

رایزنی وزرای خارجه ایران و عراق در بغداد
يکشنبه 23 دی 1397 - 18:25

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق در بغداد به گفت‌وگو نشستند.

العالم _ عراق

محمد جواد ظریف که برای یک دیدار رسمی و در صدر یک هیئت بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد بغداد شده است، عصر امروز با محمد علی الحکیم وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار وزرای خارجه با مرور روابط و مناسبات میان دو کشور، بر ارتقاء و پیشرفت این روابط با تمرکز بر زمینه های مشترک و افزایش همکاری ها اقتصادی، تجاری و صنعتی تاکید کردند.

وزیر امور خارجه عراق از جمهوری اسلامی ایران به خاطر کمک و مساعدت در مبارزه با تروریسم در عراق تشکر و قدردانی کرد.

وزرا همچنین در خصوص مسائل منطقه ای بویژه سوریه، یمن و دیگر چالشهای فراروی منطقه نیز به بحث و تبادل نظر پرداختند. طرفین بر ضرورت حمایت از مطالبات مشروع مردم فلسطین و حق بازگشت به سرزمین خود تاکید کردند.

دو مقام همچنین در خصوص تسهیل در رفت و آمد مردم و تجار دو کشور، ارتباط خطوط آهن ایران و عراق ، تحریم های یک جانبه آمریکا و تسهیل کشتی رانی در اروند رود رایزنی کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار از نقش بی بدیل مرجعیت و رهبران سیاسی عراق در تامین امنیت عراق و ثبات و تمامیت ارضی این کشور تقدیر کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در رأس هیأتی سیاسی و اقتصادی عصر امروز (یکشنبه) و در نخستین سفر به عراق پس از آغاز به کار دولت جدید این کشور، وارد بغداد شد.

قرار است رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، فردا دوشنبه در بغداد با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق دیدار کند. زیارت عتبات عالیات نجف اشرف و کربلای معلی از دیگر برنامه‌های ظریف در سفرش به عراق است.

براساس اعلام سفارت ایران در بغداد، وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه در اربیل با مقامات مسئول در اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها