دعوت به تظاهرات در کویت در آستانه انتخابات

دعوت به تظاهرات در کویت در آستانه انتخابات
جمعه 10 آذر 1391 - 21:18

فعالان و مخالفان كويت مردم را به برگزاري تظاهرات در شهر كويت – پايتخت – براي اعلام تحريم انتخابات پارلماني فراخواندند. انتخابات پارلماني كويت فردا شنبه (1 دسامبر) برگزار خواهد شد.

 به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، فعالان و مخالفان كويتي اعلام كردند هدف از برگزاري اين تظاهرات تأكيد بر مخالفت با فرمان امير كويت مبني بر "اصلاح قانون انتخابات" است، آنها معتقدند كه اصلاح قانون انتخابات به نفع نامزدهاي طرفدار دولت است .
اين تظاهرات كه "عزت كشور" ناميده شده، در چند منطقه پايتخت برگزار مي‌شود و دولت براي آرام كردن اوضاع پيش از برگزاري انتخابات مجوز برگزاري اين تظاهرات را صادر كرده است .
انتخابات مجلس الامه (پارلمان) كويت از سال 2006 تاكنون به علت انحلال مكرر اين نهاد قانونگذاري 4 بار برگزار شده است و علت تكرار اين انتخابات بروز اختلاف ميان پارلمان منتخب و دولت بود.
امير كويت نخست وزير را تعيين و وي را مكلف به تشكيل دولت مي كند.
شيخ صباح الاحمد الصباح امير كويت اواخر اكتبر 2012 با صدور فرماني تعداد نامزدهائي را كه هر يك از حائزين شرايط انتخاب مي‌كنند، از چهار نفر به يك نفر كاهش داد و اعلام كرد كه انتخاب يك نامزد نقايص قانون انتخابات را رفع و به تحكيم امنيت و ثبات كشور كمك مي‌كند.
مخالفان كويتي كه شامل اسلامگرايان سلفی‌ و سياستمداران پوپولیست هستند و ائتلاف آنان در انتخابات پارلماني فوريه 2012 اكثريت را به دست آورد – معتقدند كه اصلاح قانون انتخابات قدرت تشكيل ائتلاف را از دست آنان مي گيرد.
دادگاه قانون اساسي كويت ژوئن 2012 حكم جنجالي "انحلال پارلمان 2012 و تشكيل مجدد پارلمان 2009" را صادر كرد .
اين در حالي است كه مخالفان كويتي در انتخابات پارلماني 2012 اكثريت را به دست آورده بودند ولي طرفداران دولت در انتخابات پارلماني 2009 اكثريت را كسب كرده بودند.
با این حال پارلمان 2009 به علت امتناع نمايندگان گروه‌هاي مخالف از حضور در جلسات بارها نتوانست تشكيل جلسه بدهد علاوه بر اين نمايندگان گروه‌هاي طرفدار دولت نيز جلسات پارلمان را به علت متعهد نشدن دولت به امتناع از منحل كردن اين پارلمان  تحريم كردند تا اينكه امير كويت با صدور فرماني پارلمان 2009 را منحل كرد و مردم را به مشاركت در انتخابات پارلماني اول دسامبر 2012 فراخواند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها