یک خبر و چند خط تحلیل؛

عراق مرکز تلاقی دیپلماسی جهانی

عراق مرکز تلاقی دیپلماسی جهانی
دوشنبه 24 دی 1397 - 21:02

خبر:

حضور بی‌سابقه هیات‌های متعدد دیپلماتیک در عراق در هفته‌ها و بویژه روزهای اخیر افق آینده این کشور را روشن تر از هرزمانی نشان میدهد.

تحلیل:

- اگرچه هریک از مقامات بلندپایه حاضر در عراق مبتنی بر سیاست خاص خود در این کشور حضور یافته و می‌آبند اما واقعیت آن است که تراکم این حضور نشانگر اهمیت عراق در عرصه جدید معادلات منطقه ای و جهانی است.

- افزون بر هیات سیاسی–تجاری ایرانی در عراق به ریاست وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، حضور پادشاه اردن با هدف تعقیب سیاست تعمیق روابط اقتصادی و در راس آن مساله انرژی، بازگشایی کلیه گذرگاه‌های تجاری میان دو کشور و بلاخره استفاده از لوله انتقال نفت از عراق به بندر عقبه و از آنجا به مدیترانه و النهایه راه یابی به اروپا بدین معناست که از سویی عراق در افق پیش رو اهمیتی افزون‌تر ازبسیاری ازکشورهای منطقه را خواهد داشت و در عین حال به "ریه ای" برای تنفس اَمان و البته بسیاری ازکشورهای منطقه تبدیل خواهد شد.

- حضور وزیر خارجه فرانسه در عراق با هدف بهره گیری از موضع بی‌طرفانه این کشور در امور منطقه ای حکایت از اهمیت چشمگیر عراق برای دول اروپایی دارد و در عین حال سفر های اخیر مقامات قطری، ترک، سعودی و ... جملگی تاییدی است بر اهمیتی که هر یک از دولتهای درون و برون منطقه ای برای عراق جدید قائلند این روزها در عراق مسابقه ای برپاست که اغلب کشورهای دور و نزدیک بشکل دسته جمعی برای پیشی گرفتن دران به تکاپو افتاده اند.

- درحالی که مقامات سیاسی کشورهای مختلف کلید موفقیت جهت حضور در آینده عراق رادرقالب برقراری روابط متوازن و از سر احترام با این کشور پی جویی می‌کنند رفتار ونگاه "ازبالا به پایین" ترامپ و وزیر خارجه‌اش در سفر به عراق نشان داد که آنها همچنان در سایه رابطه سلطه گر و سلطه‌پذیر به عراق و عراقی‌ها می‌نگرند، امری که البته پاسخهایی در خور و مناسب در زمان خود از ناحیه مسئولین و مردم عراق دریافت داشت.

- عراق امروز در محور مقاومت قرار دارد و عزت کنونی و اعتلای آینده اش را در چارچوب سیادتی پی جویی می‌کند که حاصل دقت مردم عراق در انتخاب حکومت‌گرانش است. براین اساس انتظار می‌رود در روزها و ماههای آینده بر حجم تقاضاها برای تعمیق روابط بابغداد افزوده شود. اما اینکه این نگاه‌ها و البته تعاملات تاکجا با سکوت آمریکا و اسرائیل همراه بماند سوالی است که باید جواب آن را در آینده بانتظار نشست.

پربیننده ترین خبرها