افشای پشت پرده دعوت نشدن سوریه به نشست لبنان/ آیا پای آمریکا در میان است؟

افشای پشت پرده دعوت نشدن سوریه به نشست لبنان/ آیا پای آمریکا در میان است؟
چهارشنبه 26 دی 1397 - 11:06

روزنامه الاخبار با انتشار گزارشی پشت پرده اتفاقات دعوت نکردن از سوریه برای شرکت در نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت را فاش کرد.

العالم ـ لبنان

الاخبار چاپ بیروت در شماره امروز (چهارشنبه) نوشت که این روزنامه به نامه محرمانه ارسالی از سفارت لبنان در واشنگتن به وزارت خارجه این کشور (لبنان) دست یافته که در آن مخالفت آمریکا با دعوت سوریه برای شرکت در نشست اقتصادی اتحادیه عرب که قرار است این هفته در بیروت برگزار شود، مطرح شده است.

در این نامه همچنین به موضع آمریکایی ها در مخالفت با ورود لبنان به فرایند بازسازی سوریه اشاره شده است.

بیان موضع آمریکا در پاسخ به درخواست سفارت لبنان برای اطلاع یافتن از دیدگاه واشنگتن درباره نشست اقتصادی بیروت صورت گرفته است.
در این نامه که تاریخ آن مربوط به 13 دی ماه (3 ژانویه) است، به نقل از دفتر لبنان در وزارت خارجه آمریکا آمده است: ما لبنان و همه کشورها در اتحادیه عرب را تشویق می کنیم که از دعوت کردن سوریه دوری کنند. همچنین ما لبنان را تشویق می کنیم که اقدامی را در تامین منابع مالی برای نظام سوریه یا به طور مثال سرمایه گذاری یا تامین اعتبار جهت بازسازی سوریه نکند.
در بخش دیگر این نامه به نقل از طرف آمریکایی آمده است: هر گونه حمایت مالی و مادی از نظام اسد یا حامیان آن ممکن است با تحریم های آمریکا روبرو شود.
به گزارش ایرنا، در همین حال الاخبار به نقل از یک مقام وزارت خارجه لبنان نوشت که تصمیم به دعوت نکردن سوریه به نشست بیروت موضوع مرتبط با کشورهای عربی است و تحت تاثیر فشارهای آمریکا نبوده است.
این مقام گفته که دیدگاه واشنگتن برای لبنان غیرالزام آور است.
نامه مورد اشاره در حالی منتشر می شود که طی روزهای اخیر نیز "دیوید هیل" معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی به بیروت سفر و با مقام های ارشد لبنان دیدار کرد.
بسیاری از ناظران این سفر را در تکمیل سفر اخیر مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا به منطقه ارزیابی می کنند.

پربیننده ترین خبرها