اعلام محل سقوط ماهواره پیام

اعلام محل سقوط ماهواره پیام
پنج‌شنبه 27 دی 1397 - 11:13

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به در مدار قرار نگرفتن ماهواره پیام، محل سقوط آن را اقیانوس هند اعلام کرد.

العالم ـ ایران ـ علمی

احمد معتمدی به خبرگزاری مهر گفته، عملکرد فنی ماهواره عملیاتی «پیام» متعلق به دانشگاه امیرکبیر که صبح روز سه شنبه (25 دی ماه 1397) با ماهواره بر بومی «سیمرغ» به فضا پرتاب شد، مطلوب بود و حدود ۶ دقیقه از فضا سیگنال فرستاد که این موضوع نشان داد که ماهواره خوب کار می کند.

وی درباره مکان یابی فعلی ماهواره با توجه به آنکه GPS آن تا آخرین لحظه فعال بود، خاطرنشان کرده، با توجه به عدم موفقیت در قرار گرفتن ماهواره در مدار، «پیام» سقوط کرد و در اقیانوس هند افتاد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر در خصوص علت موفق نشدن این ماهواره گفت: پرتابگر در محاسبه سرعت اولیه ای که باید به ماهواره می داد مشکل داشت و ممکن است حتی مربوط به سوخت باشد.

معتمدی خاطرنشان کرد، با توجه به دستور وزیر ارتباطات، طراحی و ساخت نمونه بعدی این ماهواره با نام «پیام ۲» را با توجه به دانش فنی که کسب کرده ایم، آغاز کرده و آن را در کمتر از یک سال می سازیم.

صبح روز سه شنبه (25 دی ماه 1397) ساعت 4 و 30 بامداد ماهواره پیام امیر کبیر با ماهواره بر سیمرغ به فضا پرتاب شد اما به رغم انجام کامل ماموریت ماهواره بر سیمرغ، این ماهواره در مدار قرار نگرفت.

یک روز پس از در مدار قرار نگرفتن ماهواره پیام، امیر سرتیپ امیر حاتمی روز چهارشنبه (26 دی ماه 1397) اعلام کرد که ماهواره بر سیمرغ ماموریت پرتاب ماهواره پیام را با موفقیت انجام داده است.

همچنین به دنبال پرتاب ماهواره پیام و در مدار قرار نگرفتن آن محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تشریح این مساله پرداخت و گفت: پس از پرتاب، ماهواره بر دو فاز اول را با موفقیت طی کرد و ماهواره را توانست بر مدار قرار دهد و به نوعی فازهای پیش بینی شده برای درمدار قرار گرفتن ماهواره به طور کامل طی شد اما متاسفانه در لحظه قرار گرفتن ماهواره در مدار و جدا شدن ماهواره از ماهواره بر در ارتفاع 500 کیلومتری سرعت جدا شدن ماهواره از ماهواره بر به سرعت لازم نرسید و ماهواره بر نتوانست به سرعت لازم برسد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها