یک خبر چند خط تحلیل؛

تشدید رویارویی قطر و عربستان

تشدید رویارویی قطر و عربستان
يکشنبه 30 دی 1397 - 19:59

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

  • درحالی امروز امیر قطر در اجلاس اقتصادی اجتماعی لبنان شرکت کرد و دعوت عون را لبیک گفت که ملک سعودی و همتایان همپیمان او یعنی مصر، بحرین و امارات در این اجلاس شرکت نکردند.


تحلیل:

  • رویکرد امیرقطر باحضور در اجلاسی که دشمنان و تحریم کنندگانش از حضور در آن استقبال نکردند بیش از هر چیز نشانگر آن است که این کشور عزمش را برای تنبیه این کشورها جزم کرده و پروژه به انزوا کشاندن آنان را به قوت تعقیب می کند.
  • قطردر ماجرای بحران شورای همکاری خلیج فارس نه تنها در مقابل درخواست عربستان و موتلفینش در خصوص قطع روابط با ایران ایستادگی کرد بلکه در عمل رویای رهبری سعودی بر جهان اسلام را به شکلی جدی به چالش کشید.
  • تقویت روابط قطر با دنیای پیرامون و خارج، خروج رسمی از اوپک در ابتدای سال جاری میلادی و بلاخره شرکت امیر این کشور در اجلاس اقتصادی اجتماعی بیروت و تقبل هزینه برگزاری این نشست در عمل حکایت از آن دارد که قطر می کوشد تا از یک سو محدودیت های جغرافیایی خود را در سایه تعمیق مناسباتی جدی تر از گذشته جبران کند و از دیگر سو در حیاط خلوت های سنتی عربستان جای پایی اساسی برای خود دست و پا کند و این یعنی آنکه ستاره سعودی در مقابل قطر از اقبال بلندی در آینده برخوردار نخواهد بود و احتمال تشدید رویارویی ها میان قطر سعودی و همپیمانان عربستان در عرصه های جدید دور از ذهن نیست.

پربیننده ترین خبرها