ظریف با اشاره به بازداشت مرضیه هاشمی:

آمریکا هنوز حقوق زنان و مردان سیاه‌پوست را نقض می‌کند

 آمریکا هنوز حقوق زنان و مردان سیاه‌پوست را نقض می‌کند
دوشنبه 1 بهمن 1397 - 19:17

وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه درباره مجری‌بازداشت‌شده پرس‌تی‌وی اظهارنظر کرد و نوشت که آمریکا هنوز حقوق زنان و مردان سیاه‌پوست را نقض می‌کند.

العالم - ایران / سیاسی

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در توئیترش نوشت: «لازم است دولت آمریکا توضیح دهد چطور درباره مرضیه هاشمی-به عنوان خبرنگار و مادربزرگ- آنقدر خطر ترک کشور وجود دارد که ایشان بایستی تا زمان اتمام فرایند ادای شهادت مقابل هیئت منصفه دادگاه، بازداشت شود. 50 سال بعد از ترور مارتین لوتر کینگ، آمریکا هنوز حقوق مدنی زنان و مردان سیاه‌پوست را نقض می‌کند.»

مجری، خبرنگار و مستندساز آمریکایی الاصل شبکه‌ پرس تی‌وی روز یکشنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی ماه) بدون اقامه هیچ دلیلی در فرودگاه «سنت لوئیس» این کشور بازداشت و به یک بازداشتگاه پلیس فدرال آمریکا «اف‌ بی‌ آی» در واشنگتن دی سی منتقل شد.

مرضیه هاشمی مجری شبکه پرس تی وی طی تماسی تلفنی در چند روز پیش تاکید کرده بود که رفتار با او همانند رفتار با جانیان و مجرمان است و شرایط نگهداری او در زندان، بسیار ناراحت کننده است. این مساله، نگرانی‌های زیادی را برای خانواده و دوستان وی بوجود آورده است.

طبق اطلاعاتی که او در تماس تلفنی کوتاه با دخترش داده، ماموران زندان حجاب هاشمی را برداشته و عکس بدون حجاب از او گرفته‌اند. آنها همچنین با بستن پابند و دستبند و محروم کردن هاشمی از پوشش کامل اسلامی و غذای حلال، موجبات تعذیب این خبرنگار بین‌المللی مسلمان را فراهم کرده‌اند.

فعالان رسانه‌ای و نهادهای مختلف فرهنگی و اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری در ایران و سراسر جهان به اقدام غیر قانونی و رفتار ضد بشری آمریکاعلیه مرضیه هاشمی اعتراض کرده و بازداشت این خبرنگار شبکه پرس تی وی در آمریکا نیز با واکنش‌های گسترده در جهان روبرو شده است.

«شورای روابط آمریکایی - اسلامی» اعلام کرد، اقدام مقامات آمریکایی در محروم کردن مجری پرس‌تی‌وی از حقوق مذهبی اش توجیهی ندارد.

مردم نیجریه نیز روز جمعه در حمایت از مرضیه هاشمی مجری شبکه پرس تی وی تظاهرات کردند و روز یکشنبه نیز دانشجویان و اقشار مختلف مردم تهران در تجمعی مقابل سفارت سوئیس در تهران به دستگیری و ادامه حبس وی اعتراض کردند.

همچنین «کمیسیون حقوق بشر اسلامی» بریتانیا در اعتراض به بازداشت غیرقانونی مجری «پرس‌تی‌وی»، شعار نوشته‌‌هایی را به صورت نورتابانی روی ساختمان «بی بی سی» در لندن به نمایش گذاشت.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی بریتانیا شامگاه جمعه در این اقدام نمادین خود، ضمن اعتراض به دولت آمریکا، از سکوت رسانه‌های غربی به خصوص بنگاه خبری بی بی سی و نهادهای به اصطلاح حقوق بشری غرب درقبال بازداشت مرضیه هاشمی مجری و خبرنگار شبکه «پرس‌تی‌وی» انتقاد و آن را مغایر با ارزش‌های انسانی و اصول دموکراسی مورد ادعای غرب اعلام کرد.

«پیمان جبلی» معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران همچنین روز چهارشنبه با تقبیح رفتار مقامات آمریکایی با مرضیه هاشمی در برداشتن حجاب وی، این اقدام را به منزله نقض حرمت مقدسات اسلامی و ارزش‌های اسلامی برشمرد.

پربیننده ترین خبرها