یگانهای کُرد: تا چند روز دیگر با دمشق مذاکره خواهیم کرد

یگانهای کُرد: تا چند روز دیگر با دمشق مذاکره خواهیم کرد
جمعه 5 بهمن 1397 - 11:10

فرمانده «یگانهای مدافع خلق» کُرد از واکنش مثبت دولت سوریه به مذاکره خبر داد و گفت که این مذاکرات تا روزهای آتی آغاز خواهد شد.

العالم- سوریه

«سیبان حمو» فرمانده «یگانهای مدافع خلق» کُرد اعلام کرد که دولت سوریه نسبت به مذاکره با کُردها واکنش مثبتی داشته است.

حمو در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت که «تلاشهایی برای برگزاری مذاکرات وجود دارد... موضع دولت سوریه مثبت بوده است... فکر می‌کنیم [مذاکرات] در روزهای آتی برگزار شود».

پس از اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت که قصد دارد نیروهای نظامی این کشور را از سوریه خارج کند، تلاش برای گفت‌وگو بین دولت سوریه و کُردها آغاز شده است؛ هر چند که تا کنون شاهدی دال بر قصد آمریکا برای خروج از سوریه وجود ندارد.

این فرمانده کُرد تحرک آمریکا برای خروج از سوریه «شتابزده» توصیف کرد و گفت که این مسئله تا زمانی که جنگ با داعش وجود دارد، نمی‌تواند رخ دهد.

فرماندهان کُرد با میانجیگری روسیه قصد مذاکره با دولت سوریه را دارند تا بتوانند از مناطق تحت تسلط خود پس از خروج آمریکا حمایت و در برابر حملات ترکیه ایستادگی کنند.

حمو به نقل از «جیمز جفری» فرستاده آمریکا در سوریه گفت که آمریکا ترکیه را راضی کرده (که عملیات نظامی انجام ندهد) و از شمال سوریه نیز حمایت خواهد کرد.

آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» حمایت تسلیحاتی می‌کند و ترکیه نیز از این مسئله ناخرسند است؛ زیرا آنکارا این نیروها را در ادامه «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) می‌داند که این گروه از نظر ترکیه تروریستی است.

این مسئول کُرد در ادامه اعلام کرد تا کنون مذاکرات مستقیمی با دولت نداشته‌اند، ولی دمشق پیشنهاد کُردها را درباره «حفظ حقوق کُردها و اقلیتها» دریافت کرده است.

این برای نخستین بار نیست که دولت سوریه با کُردها مذاکره خواهد کرد؛ زیرا دمشق در تابستان گذشته با کُردها مذاکراتی داشت که با فشار آمریکا علیه آنان به شکست منتهی شد.

ترکیه و آمریکا همچنین برای جبران شکست گروههای مسلح تروریستی تحت حمایت خود قصد دارند در شمال سوریه منطقه امن ایجاد کنند.

حمو درباره این منطقه نیز تصریح کرد که هر منطقه امنی که در شمال سوریه ایجاد شود باید تحت نظارت سازمان ملل بوده و ترکیه از آن به دور باشد.

پربیننده ترین خبرها