تلاش آمریکا برای وادار کردن شورای امنیت به حمایت از رهبر مخالفان ونزوئلا

تلاش آمریکا برای وادار کردن شورای امنیت به حمایت از رهبر مخالفان ونزوئلا
شنبه 6 بهمن 1397 - 08:05

آمریکا در تلاش است شورای امنیت سازمان ملل را به منظور صدور بیانیه‌ای در حمایت از رهبر مخالفان ونزوئلا ترغیب کند.

العالم _ آمریکا

به گفته دیپلمات‌ها، آمریکا در تلاش است شورای امنیت سازمان ملل را به منظور صدور بیانیه‌ای در حمایت از مجمع ملی ونزوئلا و خوان گوایدو رهبر مخالفان این کشور به عنوان «تنها نهاد منتخب دموکراتیک» ونزوئلا ترغیب کند؛ اما انتظار می‌رود روسیه با این اقدام مخالفت کند.

پس از آنکه آمریکا و چندین کشور منطقه خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا پذیرفتند و از نیکلاس مادورو خواستند استعفا کند، شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه (امروز) به درخواست آمریکا نشستی را برگزار خواهد کرد.

انتظار می‌رود وزرای خارجه آمریکا و ونزوئلا و چندین مقام ارشد دیگر در این نشست سخنرانی کنند. آمریکا پیش از برگزاری این نشست، پیش‌نویس یک بیانیه را در اختیار سایر اعضا قرار داده است.

این پیش‌نویس که رویترز آن را مشاهده کرده است می‌گوید: «درحالی‌که شرایط در جمهوری ونزوئلا رو به وخامت می‌گذارد، شورای امنیت حمایت کامل خود را از مجمع ملی به عنوان تنها نهاد منتخب دموکراتیک ونزوئلا اعلام می‌کند.»

اگر شورای امنیت از این بیانیه پشتیبانی کند، در عمل گوایدو رئیس مجمع ملی را به عنوان رهبر ونزوئلا خواهد پذیرفت. خوان گوایدو روز چهارشنبه هفته گذشته خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرد.

اما واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل اواخر روز جمعه اعلام کرد مسکو با تلاش واشینگتن برای وادار کردن شورای امنیت به منظور پذیرش خوان گوایدو به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا مخالفت خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها