موگرینی هم مادورو را تهدید کرد

موگرینی هم مادورو را تهدید کرد
شنبه 6 بهمن 1397 - 23:01

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز شنبه با بکارگیری ادبیاتی تهدیدآمیز علیه دولت قانونی ونزوئلا، از «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور خواست که ظرف چند روز آینده، مقدمات برگزاری انتخاباتی زودهنگام را فراهم کند.

العالم - اروپا

به نقل از تارنمای اطلاع رسانی شورای اروپا، در بیانیه موگرینی آمده است: اتحادیه اروپا قاطعانه خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد، شفاف و معتبر مطابق با استانداردهای دمکراتیک بین‌المللی و قانون اساسی ونزوئلا است.

وی با بکارگیری ادبیات تهدید ادامه داد: چنانچه در روزهای آتی، انتخاباتی جدید با تضمین‌های ضروری تدارک دیده نشود، اتحادیه اروپا اقداماتی مقتضی را از جمله در موضوع بند 233 قانون اساسی این کشور صورت خواهد داد.

اشاره موگرینی به بندی از قانون اساسی ونزوئلا است که بر اساس آن در غیاب رئیس جمهوری، رئیس مجلس ملی ونزوئلا عهده‌دار ریاست دولت موقت تا زمان برگزاری انتخابات خواهد بود.

این در شرایطی است که انتخابات ونزوئلا در ماه مه (اردیبهشت ماه) برگزار شده و مادورو برای یک دوره شش ساله دیگر به عنوان رئیس جمهوری این کشور برگزیده شده بود. وی ابتدای ماه جاری میلادی سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.

با این وجود، آمریکا و متحدانش در منطقه، دولت قانونی مادورو را به رسمیت نمی‌شناسند و همسو با مخالفان، او را به تقلب متهم می‌کنند؛ اتهامی که مادورو آن را بی‌اساس می‌داند.

این کشورها هفته گذشته در اقدامی مداخله‌جویانه که به کودتا تعبیر شد، «خوان گوایدو» رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس دولت موقت این کشور به رسمیت شناختند.

این در شرایطی است که دیوان عالی ونزوئلا، این مجلس را فاقد اعتبار قانونی می داند.

دولت ونزوئلا پیشتر 72 ساعت به دیپلمات‌های آمریکایی فرصت داده بود تا خاک این کشور را ترک کنند.

تنها چند ساعت مانده به پایان مهلت یاد شده، آمریکا هنوز اقدامی برای خروج دیپلمات‌هایش نکرده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها