رویترز: نیروهای آمریکایی ظرف 18 ماه افغانستان را ترک می‌کنند

رویترز: نیروهای آمریکایی ظرف 18 ماه افغانستان را ترک می‌کنند
يکشنبه 7 بهمن 1397 - 03:58

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه عضو گروه طالبان خبر داد که برمبنای پیش نویس توافق میان این گروه و آمریکا، نیروهای خارجی ظرف 18 ماه این کشور را ترک خواهند کرد.

العالم-آمریکا

این پیش نویس که نسخه‌ای از آن به دست رویترز رسیده است، نتیجه 6 روز مذاکرات میان طالبان و هیات آمریکایی به سرپرستی «زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان در دوحه است.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه این مذاکرات را موفقیت آمیز خواند و بدون ارائه جزئیات توافق‌های صورت گرفته، گفت که این کشور «عزمی جدی» برای بازگرداندن نیروهایش دارد.

خلیل زاد نیز در توئیتی نوشت که برای گفت وگو با مقام‌های دولت افغانستان عازم کابل است و مذاکرات با طالبان پس از آن از سرگرفته خواهد شد.
وی ادامه داد: تا زمانی که روی همه مسائل از جمله فرآیند گفت وگوهای داخلی و برقراری آتش بس جامع توافق صورت نگیرد، روی هیچ مسئله‌ای به تنهایی توافق نخواهد شد.

در بیانیه‌ای که طالبان در همین ارتباط منتشر کرده، آمده است که پیشرفت‌هایی در ارتباط با مسئله خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان صورت گرفته، اما هنوز اختلاف‌هایی باقی مانده است.

به نوشته رویترز، طالبان در ازای خروج آمریکایی‌ها پذیرفته است که اجازه ندهد القاعده و داعش از خاک افغانستان برای حمله به آمریکا و متحدانش در منطقه استفاده کنند.

پیش نویس توافق یاد شده همچنین دارای بندی مربوط به آتش بس میان دولت مرکزی و طالبان است، اما هنوز برنامه زمانی مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است.

به نوشته رویترز، در پیش نویس توافق همچنین مواردی از جمله در ارتباط با کشورهای منطقه به ویژه پاکستان، هند و چین گنجانده شده است. از جمله این موارد، جلوگیری از عملیات شبه نظامیان جدایی طلب ایالت بلوچستان پاکستان در خاک افغانستان است.

دیگر بندهای پیش نویس شامل تبادل زندانیان، لغو ممنوعیت سفر رهبران طالبان و تشکیل دولتی موقت پس از برقراری صلح است.

این در شرایطی است که «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان بارها با طرح تشکیل دولت موقت مخالفت کرده است.

به نوشته رویترز، انتظار می‌رود گفت وگوها در ماه فوریه (بهمن – اسفند) در دوحه قطر پیگیری شود.

پربیننده ترین خبرها