تحلیل روز؛

واکنش سوریه به اسرائیل دندان شکن خواهد بود

واکنش سوریه به اسرائیل دندان شکن خواهد بود
دوشنبه 8 بهمن 1397 - 12:50

"نتانیاهو باید به فکر عواقب افسارگسیختگی خود در سوریه باشد زیرا واکنش مقاومت و دمشق دندان شکن خواهد بود و طرف روسی نمی تواند میدان را برای جولان دادن اسرائیل کاملاً باز کند". این عبارتی است که اسرائیل از شنیدن آن همچنان به خود می لرزد و می ترسد.  

العالم - فلسطین اشغالی

"بشار الجعفری" نماینده سوریه در سازمان ملل متحد چند روز پیش تهدید کرد که اگر اسرائیل به موشک باران فرودگاه بین المللی دمشق ادامه بدهد، دمشق نیز فرودگاه تل آویو را موشک باران خواهد کرد. تهدید الجعفری رساندن پیامی سیاسی و بیان دیدگاه دمشق درباره دفاع از حاکمیت ملی سوریه نبود حاکمیتی که هزاران نفر از مردم خون خود را فدای حفظ آن کرده اند، بلکه الجعفری دربارۀ تصمیم قطعی دمشق و مقاومت سخن می گفت و مضمون این تصمیم آنست که مقاومت به تجاوزات اسرائیل واکنشِ "درخور" نشان خواهد داد و صدای نالۀ تل آویو را بلند خواهد کرد.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در جدیدترین مصاحبۀ خود به نتانیاهو درباره ادامه دادن به حملات این رژیم هشدار داد و گفت که اگر نتانیاهو این بار در سوریه مرتکب اشتباهی شود، با عواقب ناگواری مواجه خواهد شد.

نتانیاهو با موشک باران سوریه درپی تضمین پیروزی خود در انتخابات است ولی چه بسا هنگام برگزاری انتخابات، خبر و اثری از نتانیاهو نباشد. بله، مهمترین اولویت در گذشته پایان دادن به درگیری های سوریه بود و این اولویت اجرایی شد که این امر تحولی مهم و سرآغاز دورانی جدید محسوب می شود.

اعتماد شهرک نشینان صهیونیست به رهبر مقاومت (سید حسن نصرالله) بیشتر از اعتماد آنها به سران اسرائیل است و این واقعیتی است که رسانه های اسرائیلی به آن اذعان کرده اند.

بنابراین ورود مبارزان حزب الله به منطقه الجلیل در هر جنگ آتی به کابوسی برای همۀ شهرک نشینان صهیونیست تبدیل شده است. جار و جنجالی که ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی درباره عملیات نظامی خود موسوم به "سپر شمال" در مرزهای فلسطین با لبنان به راه انداخته، بیانگر توجه جدی اسرائیل به هشدارهای حزب الله است. کشف و انهدام تونل های مرزی که ارتش اسرائیل از آن به عنوان دستاورد بزرگ خود نام می برد، کابوس شهرک نشینان صهیونیست را ترسناک تر و به واقعیت نزدیک تر کرده است به نحوی که گویا هشدارهای حزب الله همچون "پُتک" به سر شهرک نشینان کوبیده می شود.

سید حسن نصرالله معادلۀ جنگ با رژیم صهیونیستی را بی پرده و روشن مشخص کرد : هر گونه تجاوز اسرائیل چه جنگ چه ترور نیروهای حزب الله در لبنان یا سوریه بی پاسخ نخواهد ماند، هر گونه اقدام نظامی برای تغییر اوضاع میدانی با واکنش متقابل مواجه خواهد شد، هر گونه حملۀ گستردۀ دشمن به عنوان جنگ تلقی خواهد شد و اگر اسرائیل به لبنان تجاوز کند، به زودی پشیمان می شود و بهای بسیار سنگین آن را پرداخت خواهد کرد. مقاومت خود را برای مقابله با هر گونه تجاوزی آماده کرده است.

بنابراین، در هر جنگ آتی سراسر فلسطین اشغالی به میدان کارزار و جنگ تبدیل خواهد شد، حزب الله وارد الجلیل خواهد شد و تل آویو باید پذیرای آماج موشک های پیشرفته باشد، فلسطینی های غزه نیز نظاره گر نخواهند بود و به هر گونه تجاوزی واکنشی مشابه نشان خواهند داد.

سؤال اینجاست که چرا نتانیاهو اینگونه خود را گرفتار کرده است و آیا برای جبران حماقت قبلی خود مرتکب حماقت بزرگتری خواهد شد که موجودیت اسرائیل را به خطر خواهد انداخت؟!

نتیجه گیری : "در خاورمیانه هر احتمالی وجود دارد".

علاء دهنی

پربیننده ترین خبرها