دیدار السیسی و ماکرون در قاهره؛ امضای چندین تفاهم همکاری میان مصر و فرانسه

دیدار السیسی و ماکرون در قاهره؛ امضای چندین تفاهم همکاری میان مصر و فرانسه
دوشنبه 8 بهمن 1397 - 16:50

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر و امانوئل ماکرون همتای فرانسوی وی در قاهره با یکدیگر دیدار کردند.

العالممصر

سران مصر و فرانسه در پایان مذاکرات خود کنفرانس مطبوعاتی با حضور رسانه‌های دو طرف برگزار کردند.

ماکرون و السیسی همچنین شاهد امضای چندین توافق‌نامه همکاری میان دو کشور در مقر ریاست جمهوری در منطقه مصرالجدیده و در حضور هیئت‌های دو طرف بودند.

اولین تفاهم امضا شده میان مقامات فرانسوی و مصری، یادداشت تفاهمی برای مشارکت راهبردی در توسعه اجتماعی و اقتصادی میان مصر و آژانس توسعه فرانسه طی سال‌های 2019 و 2023 بود که این توافق‌نامه مهمترین محورهای همکاری بر اساس چشم‌انداز 2030 مصر(مشابه طرح 2030 بن سلمان برای عربستان) است.

وی افزود که مصر شریک ما در منطقه است به ویژه که ما دارای تاریخ مشترک با آن هستیم و می خواهیم با این کشور همکاری نماییم. موضوع مبارزه با تروریسم، تضمین امنیت و ثبات به ویژه در مصر را بررسی نمودیم.

مکرون تصریح نمود که چالش فعلی میان فلسطینیان و اسراییلیان برای ما نگران کننده است.

وی خاطر نشان نمود که نظام سوری مشورتی در زمینه قصدش برای شرکت در گفت و گوهای سیاسی نداده است.

مکرون گفت که امنیت و سلامت مصر برای فرانسه بسیار مهم است و این پایه شراکت استراتژیک می باشد. به عبدالفتاح سیسی گفتم که فردا با نمایندگان جامعه مدنی دیدار خواهم نمود. می خواهیم در شراکتمان با مصر پیشرفت کنیم، می خواهم شرکتهای فرانسوی در مصر سرمایه گذاری نمایند. می خواهیم همکاری دانشگاهی میان مصر و فرانسه را افزایش دهیم، زمینه جدیدی در زمینه تولید خودرو و آغاز پروژه تولید خودروی برقی در مصر باز خواهیم نمود.

پربیننده ترین خبرها