امتیازات بزرگی که ترامپ در مذاکرات واشنگتن از چین گرفت

جمعه 12 بهمن 1397 - 14:53

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از پیشرفت چشمگیر در مذاکرات تجاری با چین خبر داد. در این مذاکرات پکن با افزایش واردات برخی کالاها مثل محصولات کشاورزی، انرژی و صنایع از آمریکا و تقویت همکاری در زمینه قانون حفاظت از آی پی موافقت کرد.

العالم - آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، امتیازاتی را که توانست در این مذاکرات از چین بگیرد، به عنوان پیشرفت چشمگیر در مذاکرات تجاری دو روزه بین دو کشور در واشنگتن توصیف کرد. وی گفت در این مذاکرات هر دو کشور سعی کردند به جنگ تجاری بین خود پایان دهند و خاطر نشان کرد که هیئتی از آمریکا در فوریه آینده به چین خواهد رفت.

ترامپ تصریح کرد: نشستی با شرکت رئیس جمهور چین داشتیم ایشان پیام خوبی داشتند. ما به پیشرفت چشمگیری در مذاکره با چین رسیدیم.

رئیس جمهور چین نیز در نامه ای که یکی از اعضای هیئت چینی آن را در کاخ سفید خواند خاطرنشان کرد که روابط تجاری بین آمریکا و چین به مرحله حساسی رسیده است و ما امیدواریم که دو طرف به طور متقابل به تعهدات خود پاینبد بوده و به هر روش به ارتباطات بین خود ادامه دهند.

بعد از دو روز مذاکره بین هیئت چینی به ریاست "لیو خه"، نخست وزیر این کشور و هیئت آمریکایی در واشنگتن، چین مجبور به واگذاری امتیازات بسیاری به آمریکا شد؛ به گزارش خبرگزاری شینخوا، این امتیازات که مد نظر ترامپ بود، شامل افزایش واردات محصولات کشاورزی از جمله خرید 5 میلیون تن سویا، انرژی و کالای صنعتی از آمریکاست.

لیو خه رئیس هیئت چینی دراین مذاکرات گفت: ما روزانه 5 میلیون تن سویا از آمریکا می خریم.

ترامپ نیز گفت: این خبر خبر خوبی است و من مطمئن هستم کشاورزان آمریکایی خوشحال خواهند شد.

در این مذاکرات دو طرف سعی کردند اختلافات عمیق خود بر سر ادعاهای آمریکا مبنی بر نحوه عملکرد چین در زمینه قانون حفاظت آی پی را حل کنند. همچنین ترامپ طرف چینی را تهدید کرد که اگر توافقی صورت نگیرد، عوارض گمرکی سنگین تری به ارزش 200 میلیارد دلار از 10 درصد تا 25 درصد در دوم مارس، را بر کالاهای چینی تحمیل خواهد کرد. وی همچنین تهدید کرد عوارض جدیدی را دیگر کالاهای چینی تحمیل خواهد کرد. وی تصریح کرد که تأیید نهایی این توافق را به زمان دیدار با "شی جین بینگ"، رئیس جمهور چین در آینده نزدیک موکول می کند.

پربیننده ترین خبرها