دیدار فرستاده ویژه پوتین با نخست‌وزیر عراق

دیدار فرستاده ویژه پوتین با نخست‌وزیر عراق
دوشنبه 15 بهمن 1397 - 13:49

فرستاده رئیس‌جمهور روسیه که برای سفری دو روزه وارد عراق شده، با نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد.

العالم - عراق

«میخائیل بوگدانُف» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور غرب آسیا و کشورهای آفریقایی یکشنبه شب (دیشب) در سفری دو روزه وارد بغداد پایتخت عراق شد.

بر اساس گزارش وبگاه «سومریه»، بوگدانف با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

عبدالمهدی بر تمایل عراق برای توسعه همکاری با روسیه و نیز توسعه چاه‌های نفت و گاز تأکید کرد و بوگدانف هم بار دیگر گفت، روسیه حامی دولت عراق و علاقه‌مند به افزایش روابط با این کشور است.

نخست‌وزیر عراق همچنین نقش روسیه در راستای تحقق امنیت و ثبات در منطقه را ستود. در این دیدار قرار شد کمیته مشترک عراقی-روسی نشستی برگزار و تحولات منطقه را بررسی کنند.

سفر بوگدانف به عراق در حالی صورت می‌گیرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هفته جاری اعلام کرد قصد دارد نیروهایش را در عراق نگه دارد . وی ادعا کرد که هدف آمریکا از حفظ پایگاه نظامی خود در عراق «این است که می‌خواهم بتوانیم ایران را تحت نظر داشته باشیم. تنها چیزی که می‌خواهم، این است که بتوانیم [ایران را] تحت نظر داشته باشیم». این اظهارات ترامپ با واکنش منفی مقامات رسمی عراق روبرو شد.

«محمد علی الحکیم» وزیر خارجه عراق در 30 ژانویه سال جاری (2019) به روسیه رفت. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در آن زمان و در کنفرانس خبری مشترک با الحکیم اعلام کرد، مسکو امیدوار است که حضور نظامی آمریکا در عراق فقط برای اهداف اعلام شده یعنی مبارزه با ترویسم و کمک به دولت عراق برای تحقق ثبات باشد نه برای مأموریت‌های ژئوسیاسی واشنگتن در منطقه.

فارس

پربیننده ترین خبرها