حماس و جهاد اسلامی: پایبندی به آتش بس باید متقابل باشد  

حماس و جهاد اسلامی: پایبندی به آتش بس باید متقابل باشد  
سه شنبه 16 بهمن 1397 - 15:19

سرلشکر"عباس کامل" رئیس سازمان اطلاعات مصر در قالب میانجی گری مصر برای تثبیت آتش بس میان اشغالگران صهیونیستی و نوارغزه، دور جدید مذاکرات  با رهبران حماس و جهاد اسلامی را رهبری می کند.

العالم - فلسطین اشغالی

"اسماعیل هنیه" رئیس دفتر سیاسی حماس وهیات همراه وی و زیاد النخاله دبیر کل جهاد اسلامی با هیات همراه وی ، شامگاه یکشنبه وارد قاهره شدند.

بر اساس اعلام یکی از رهبران برجسته دفتر سیاسی جنبش حماس در گفت و گو با" العربی الجدید" هدف از این سفرتاکید این نکته است که ادامه آتش بس باید مشروط بر متقابل بودن آن باشد.

وی افزود: این جنبش در صورت عدم پایبندی طرف دیگر به تعهدات خود ،هیچ تعهدی بدان نخواهد داشت.

وی افزود: به هیچ وجه منطقی نیست به تظاهرکنندگان راهپیمائی های بازگشت حمله شود، از ورود دارو و مواد ضروری به غزه جلوگیری شود، محاصره ادامه یافته و پایگاه های مقاومت با جنگنده ها بمباران شود و کنترل خفت بار کمک های ارسالی ادامه داشته باشد و ما در برابر همه آن سکوت کنیم، حتما ما نیز واکنش نشان خواهیم داد و خون ما هرگز بهای پیروزی احزاب اسرائیلی در انتخابات نخواهد بود.

این رهبرحماس تصریح کرد: مذاکرات این مرحله، سه جانبه است زیرا قرار است نیکولای ملادینوف نماینده سازمان ملل نیز بر جزئیات آن اطلاع یابد.

وی بیان داشت: تضمین ها این بار باید کافی باشد به گونه ای که اشغالگران نتوانند از زیر بار آن شانه خالی کنند.

وی افزود: حماس با توجه به تحولات کنونی و تا زمانی که گشودن گذرگاه رفح مشکل امنیتی برای مصر نداشته باشد، به بازکردن این گذرگاه پایبند است.

این رهبرحماس ادامه داد: مصر در صدد تجاری کردن این گذرگاه است به گونه ای که این گذرگاه بتواند در ایجاد روابط تجاری میان نوارغزه و مصر نقش ایفا کرده و پاسخ گوی نیازهای نوارغزه و مانع از وخیم شدن اوضاع ناشی ازتحریم باشد.

الحمساوی درباره مذاکرات مربوط به معادله اسرا میان حماس و اشغالگران صهیونیستی با نظارت کشور مصر گفت: قرار است پرونده این معامله باز شود .

وی افزود:مصر به خوبی از موضع ما مبنی بر اینکه حماس دو بار بهای هر معامله ای را نخواهد پرداخت ،آگاه است به این معنا که حماس فقط در صورتی مذاکره خواهد کرد که اسرائیل افرادی را که در معامله " وفاء الاحرار" درسال 2011 در برابر آزادی جلعاد شالیط سرباز اسرائیلی آزاد شده بودند و دوباره بازداشت کرده را آزاد کند.

هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز درباره سفر به مسکو و پاسخ به دعوت وزارت امور خارجه روسیه نیز گفت: این مساله هنوزقطعی نیست و قطعیت آن در مذاکرات با طرف مصری مشخص خواهد شد.

وی تاکید کرد:حماس در این مذاکرات درخواستی مبنی بر ضرورت تاکید بر آزادی ورود و خروج هیات ها و گروه ها به خارج برای بررسی مساله خود مطرح خواهد کرد.

یک منبع مصری نیز از نگرانی این کشور از عملکردهای جدید جنبش جهاد اسلامی درخصوص مقابله با اشغالگران خبر داد.

وی تاکید کرد : پخش یک ویدئو در هفته گذشته درباره شلیک یک تک تیرانداز به سرباز اسرائیلی در مرزهای غزه بحران بزرگی در رژیم صهیونیستی به وجود اورد.

بر اساس اعلام این منبع ،جهاد نیز تاکید کرد آرامش کامل در برابر آرامش کامل خواهد بود به این معنا که هرگونه تجاوز نیروهای اشغالگر با پاسخ شدیدی مواجه خواهد شد.

رهبر این جنبش در غزه نیز به هیات امنیتی که اخیرا از غزه بازدید کرده بود گفت :گردان های نظامی، توان پاسخگویی دارند اما اهمیت این جنبش به نقش میانجی گری مصر، مانع از اقدام در این راستا می شود.

پربیننده ترین خبرها