رئیس اتاق بازرگانی لهستان: کنفرانس ورشو اتفاقی تأسف‌بار است

رئیس اتاق بازرگانی لهستان: کنفرانس ورشو اتفاقی تأسف‌بار است
چهارشنبه 17 بهمن 1397 - 13:34

رئیس اتاق بازرگانی لهستان در دیدار سفیرکشورمان کنفرانس ورشو را اتفاقی‌ تأسف‌بار خواند و نسبت به توسعه مناسبات اقتصادی با ایران ابراز امیدواری کرد.

العالم - اروپا

«مسعود ادریسی کرمانشاهی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ورشو دیروز (سه‌شنبه) 16 بهمن ماه با «آرن دارسکی» رئیس اتاق بازرگانی لهستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفیر ایران در این ملاقات ضمن اشاره به جهش خوب مبادلات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری لهستان طی سال‌های اخیر، از رکود به وجود آمده در این زمینه ابراز تأسف کرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که ابزارهایی چون ساز و کار مالی اینستکس بین اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران به حفظ و ادامه کار بین دو کشور کمک کند.

ادریسی کرمانشاهی گفت که ایران از دولت لهستان برای میزبانی کنفرانسی که با نیت ضد ایرانی از سوی آمریکا طراحی شده انتظار نداشته و امیدوار است همانطور که طرف لهستانی قول داده است این کنفرانس به یک نشست ضد ایرانی تبدیل نشود.

دارسکی نیز کنفرانس ورشو را یک اتفاق تاسف‌بار خواند و گفت که امیدوار است نتیجه کنفرانس ریختن نفت روی آتش نباشد.

وی تاکید کرد که اتاق بازرگانی لهستان فارغ از ملاحظات و تحولات سیاسی، اعتقاد به توسعه مناسبات تجاری با ایران دارد.

رئیس اتاق بازرگانی لهستان با بیان اینکه لهستان حتی در دوران تحریم سال‌های قبل هم در ایران حضور داشت و الان هم چنین خواهد کرد، اظهار داشت: ما بسیار امیدواریم که مجددا همکاری‌ها آغاز شود.

در این نشست طرف لهستانی از اقدام اخیر اتاق بازرگانی ایران در تشکیل کمیته مشترک تجاری ایران و لهستان که در پاسخ به اقدام گذشته طرف لهستانی بوده قدردانی کرد.

*نشست ورشو

جمعه 21 دی ماه «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از برگزاری نشستی ضد ایرانی در ورشو در ماه فوریه (13 و 14 فوریه - ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه) با عنوان «ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه» خبر داد. او که با شبکه «فاکس نیوز» گفت‌وگو می‌کرد با اعلام این خبر عنوان کرد: واشنگتن در تلاش است ده‌ها کشور از نقاط مختلف جهان را برای حضور در این نشست گردهم بیاورد.

در پی این اقدام و در اعتراض به آن یک روز بعد یعنی 22 دی ماه، «ویچخ اونلت» کاردار لهستان در تهران به وزارت خارجه ایران فراخوانده و اعتراض جمهوری اسلامی به این اقدام دولت لهستان به وی ابلاغ شد.

در همین زمینه وزارت امور خارجه لهستان نیز روز دوشنبه 24 دی ماه از دیدار سفیر ایران در ورشو با «ماچی پرز میسلاولانگ» معاون وزیر خارجه لهستان خبر داد و اعلام کرد: در این دیدار که به درخواست طرف لهستانی برگزار شده، طرفین در مورد «نگرانی‌های ایران در ارتباط با کنفرانس "ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه"»، بحث کرده‌اند.

«مسعود ادریسی کرمانشاهی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ورشو در این دیدار نگرانی جدی جمهوری اسلامی ایران از برگزاری این کنفرانس را ابراز و اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران چنین کنفرانسی را بر خلاف امنیت ملی خود دانسته و آن را یک رفتار خصمانه که می‌تواند بر روابط دیرینه دو کشور تاثیر بسیار منفی داشته باشد، می‌داند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در این ملاقات از لهستان خواست که مورد سوءاستفاده ایالات متحده قرار نگیرد و نسبت به لغو برگزاری این نشست اقدام کند.

پس از آن هم «ماچی پرز میسلاو لانگ» معاون وزیر خارجه لهستان در تاریخ اول بهمن 1397 به تهران آمد و با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این دیدار با غیرقابل قبول دانستن دلایل دولت لهستان در همراهی با دولت آمریکا در برگزاری کنفرانس ورشو تصریح کرد: دولت لهستان باید نیات واقعی دولت آمریکا از این کنفرانس را درک کرده و متوجه عواقب آن باشد.

عراقچی همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال برقراری صلح و امنیت در منطقه بوده و این را در مبارزه با گروه‌های تروریستی همچون داعش به اثبات رسانده است؛ اما اجازه ائتلاف سازی علیه منافع خود را به هیچ کشوری در منطقه یا خارج از آن را نخواهد داد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها