تحلیل روز؛

نقشۀ تحولات میدانی شمال و شرق سوریه و عملیاتِ پیش رو

نقشۀ تحولات میدانی شمال و شرق سوریه و عملیاتِ پیش رو
پنج‌شنبه 18 بهمن 1397 - 08:44

همۀ تحولات میدانی نشان می دهد که عملیات تعیین سرنوشت استان ادلب در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

العالم - تحلیل روز

بین استان شمالی ادلب و بخش های شرقی سوریه تحولات و مسائل مختلفی قابل مشاهده است که "طرح های آمریکا، تداوم درگیری های فرسایشی، توسعه طلبی ترکیه و نوع دیدگاه ها و نقش آفرینی برخی کشورهای عربی در این میان" جزئی از این تحولات و مسائل است.

هیچ شواهد و قراینی وجود ندارد که نشان بدهد تروریست های فعال در ادلب خواهان ادامه دادن به طرح ها و برنامه های خود هستند.

نظام دمشق درب مذاکره و حل مسالمت آمیز بحران سوریه را باز گذاشته است که این درب همچنان باز است ولی هنگامی که همپیمانان سوریه از نظم دمشق خواستند که عملیات نظامی خود را به تعویق بیندازد، دمشق اعلام کرد که به گروه های تروریستی و حامیان آنها مهلتی را که بیش از حد معقول و معمول باشد، نخواهد داد و به آنان اجازۀ سوء استفاده و امتیاز گرفتن و بهره برداری از وقت را هرگز نمی دهد.

آمریکا می کوشید با راه اندازی درگیری ها در شرق سوریه مانع آغاز عملیات نظامی شمال شود یا ارتش را مشغول درگیری های فرسایشی کند ولی سیاستی که نظام دمشق درپیش گرفته مبتنی بر محکم کردن جای پای خود و به دست گرفتن کنترل اوضاع در بخش شرقی و مستقر کردن نیرو و تجهیزات در بخش شمالی خاک کشور است.

"تلاش های سیاسی تهران، دمشق و نمایندۀ سازمان ملل متحد، نزدیکی زمان دور جدید مذاکرات آستانه و اجلاس قریب الوقوع سران روسیه، ترکیه و ایران" همگی نشان می دهد که گویا تلاش هایی برای بستن پروندۀ شمال سوریه و اِعمال فشار بیشتر به آنکارا برای پایبندی به الزامات خود در کار است. ناگفته نماند که دولت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه همیشه سیاست فریبکاری را درپیش گرفته است.

دمشق می داند ترکیه که بخش هایی از شمال خاک سوریه را اشغال کرده است، از یک سو وعده هایی می دهد و از سوی دیگر چشم خود را به بخش شرقی خاک سوریه دوخته است و می کوشد که در این بخش با میانجیگری آمریکا طرح های خود را پیاده کند تا بتواند با کُردها به توافقاتی برسد یا از توافقات خود با کُردها برای تأمین منافع سیاسی خود در داخل ترکیه بهره برداری کند.

در نتیجه زمان آغاز عملیات نظامی شمال سوریه نزدیک است و دولت دمشق اگر احساس کند که چاره ای بجز آغاز عملیات ندارد، هیچ تلاش سیاسی نمی تواند مانع اجرای این عملیات شود. واقعیت های گذشته مؤید این مدعاست و به عنوان مثال، عملیاتی را که قبلاً در غوطه شرقی آغاز کرد و همپیمانانش چندی بعد به این عملیات پیوستند.

حسین مرتضی -- العالم

پربیننده ترین خبرها