فارن پالیسی: واشنگتن میلیاردها دلار در آموزش ارتش های عرب هدر می دهد

فارن پالیسی: واشنگتن میلیاردها دلار در آموزش ارتش های عرب هدر می دهد
جمعه 19 بهمن 1397 - 10:44

پژوهشگر و نویسنده آمریکایی گفت که این کشور میلیاردها دلار برای آموزش ارتش های عربی هدر داده است. وی با بیهوده خواندن این سرمایه گذاری، خواستار تجدید نظر در روش برخورد با نهاد نظامی در کشورهای عربی شد.

العالم - آمریکا

"کنت بولاک"، پژوهشگر مرکز مطالعات "اینترپرایز" در آمریکا با انتشار این گزارش در مجله "فارن پالیسی" فاش کرد که آمریکا در 70 سال گذشته ده ها میلیارد دلار صرف آموزش ارتش های عربی کرده است اما نتیجه ای به دست نیاورده است.

وی افزود واشنگتن اگر می خواهد به حضور خود در خاورمیانه ادامه دهد، باید در نحوه ارتباطات خود با ارتش های عربی تجدید نظر کرده و تلاش خود را بر تربیت ارتش های جدید و ایجاد برنامه ها و طرح های واقع بینانه و شناسایی نقاط قوت واقعی متحدان خود متمرکز کند.

وی تأکید کرد که اگر واشنگتن به این موضوع توجه نکند همچنان باید شاهد هدر رفتن دلارهای خود و ادامه شکست متحدان عربش باشد.

طی دهه های گذشته آموزش های نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه، عنصر تعیین کننده ای در روابط این کشور با متحدان عرب خود و در واقع بیانگر میزان تعهد آمریکا به حفاظت از امنیت این کشورها بوده است.

به تازگی آمریکایی ها به فکر خروج از خاورمیانه افتاده اند اما به گفته بولاک، تعدادی از سردمداران این کشور از بیم قدرت یافتن رقبا و مخالفان آمریکا با این کار مخالفند.

اعتیاد به شکست

بنا به گزارش فارن پالیسی، آمریکا همواره اصرار زیادی بر آموزش ارتش های عربی داشته است که همیشه به شکست انجامیده است. بولاک به عنوان مثال به تلاش نیروی هوایی آمریکا در آموزش جنگنده های اف 16 به خلبانان نظامی مصری بوده است.

اما در نهایت خلبانان آمریکایی اعلام کردند که نمی توانند به نیروی هوایی ارتش مصر بقبولانند که روش های آنها نه تنها اشتباه بلکه کلا از دور خارج شده است.

بولاک فاش می کند که یکی از خلبانان آمریکایی که نیروی هوایی ارتش مصر را آموزش می دادند، گفتند باز جای خوشوقتی است که مصری های از گلوله جنگی در تمرین هایشان استفاده نمی کنند وگرنه شمار زیادی از هواپیماها و خلبانان را به خاطر روش های کهنه و اشتباه از دست می دادیم.

به گفته این نویسنده خلبانان مصری و کارشناسان نظامی که طرح های آموزشی اشتباه را وضع کرده اند، اسیر ضعف ها و عقب ماندگی هایی هستند که در عصر جدید به دلیل شرایط حاکم بر نظام اجتماعی جهان عرب، همچنان گریبان گیر ارتش های عربی است.

به گفته این نویسنده، این روابط متشنج بین غیر نظامیان و نظامیان در جهان عرب تا حدی ناشی از هراس همیشگی سردمداران عربی از کودتای ژنرال هاست. به همین دلیل آنها همواره تلاش می کنند نیروهای مسلح خود را ضعیف نگه دارند.

به گفته بولاک، هنوز صنعت به جهان عرب راه نیافته است و همین امر باعث شده است که شهروندان عرب وقتی که وارد ارتش می شوند هیچ آشنایی و درکی از ماهیت تجهیزات پیشرفته ندارند.

در نتیجه اغلب نظامیان عرب نمی توانند از همه امکانات تعریف شده در سلاح هایی که در اختیارشان قرار گرفته است، استفاده یا از این سلاح ها به خوبی مراقبت کنند.

پربیننده ترین خبرها