آمریکا بار دیگر بر طبل قطع کامل صادرات نفت ایران کوبید/ واشنگتن: معافیت جدیدی به خریداران نفت ایران اعطا نمی شود

آمریکا بار دیگر بر طبل قطع کامل صادرات نفت ایران کوبید/ واشنگتن: معافیت جدیدی به خریداران نفت ایران اعطا نمی شود
يکشنبه 21 بهمن 1397 - 14:56

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، هشدار داده که معافیت جدیدی برای خریداران نفت ایران در کار نخواهد بود و بار دیگر گفته که واشنگتن در تلاش است تا تهران درآمدی از فروش نفت نداشته باشد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش اسپوتنیک، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داده که مشتریان نفت ایران نباید در ماه مه انتظار معافیت های آمریکا را داشته باشند.

وی گفته، "چیزی که اعلام کرده ایم سیاست صفر کردن هر چه سریع تر واردات نفت خام از ایران است‌. ما قصد نداریم معافیت دیگری در آینده اعطا کنیم یا استثنایی برای تحریم‌هایمان قائل شویم. چه نفت باشد چه هر چیز دیگری ".

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهور سوئیس در واکنشی قاطع به اظهارات مقامات آمریکایی در باره به صفر رساندن صادرات نفت ایران خاطرنشان کرد، «آمریکایی‌ها ادعا کرده‌اند که می‌خواهند صادرات نفت ایران بطور کامل متوقف شود. آنها معنای این ادعا را درک نمی‌کنند زیرا برای ایران بی‌معنی است که در حالی که نفت منطقه صادر می‌شود، نفت ایران صادر نشود.»

روحانی گفت: «حرفی که برخی مقامات آمریکایی زدند که ما می‌خواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم، یک گزافه‌گویی است که هیچ‌وقت قادر نیستند آن را عملی کنند.»

گذشت زمان نشان داد که امریکا قادر به عملی کردن ادعای خود نیست به طوری که واشنگتن پس از اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران در نوامبر گذشته به 8 کشور برای ادامه خرید نفت از ایران تا اوایل ماه مه 2019 معافیت داد.
برخی از این کشورها شامل 4 خریدار اصلی آسیایی نفت ایران، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی اخیراً خرید نفت از ایران را آغاز کرده اند.

اما حالا دوباره ادعای قطع کامل صادرات نفت ایران از سوی برخی مقامات این کشور مطرح شده است. اگر چه دولت آمریکا رسما اعلام نکرده که معافیتی در کار نخواهد بود ولی مقامات آمریکا می گویند که هدف صفر کردن صادرات نفت ایران است. هوک در مجمع جهانی انرژی 2019 شورای آتلانتیک در ابوظبی گفته بود، ما نمی خواستیم قیمت نفت را بالا ببریم و در انجام این کار موفق بودیم. وقتی رئیس جمهور قرارداد برجام را ترک کرد نفت 74 دلار معامله می‌شد. وقتی تحریم‌های ما اعمال شدند نفت 72 دلار بود.

پربیننده ترین خبرها