تهدید ترامپ به وتوی هر گونه تلاش برای توقف کمک نظامی آمریکا به عربستان

تهدید ترامپ به وتوی هر گونه تلاش برای توقف کمک نظامی آمریکا به عربستان
سه شنبه 23 بهمن 1397 - 09:35

رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد که هر گونه تلاش کنگره برای توقف کمک نظامی این کشور به ائتلاف سعودی متجاوز به یمن را وتو خواهد کرد بدین ترتیب سیاست های ترامپ در قبال عربستان همچنان سوژه تنش بین رئیس جمهور و قانونگذاران این کشور باقی می ماند.

العالم - آمریکا

اعضای دموکرات و جمهوری خواه کنگره دو هفته پیش طرح قطعنامه ای را درباره کمک نظامی آمریکا به ائتلاف سعودی در دستور کار قرار دادند تا به این ترتیب به ریاض درباره وقوع فاجعه انسانی در یمن و اعلام محکومیت ترور جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی، هشدار داده باشند.

اما دولت آمریکا این قطعنامه را نابجا دانست و اعلام کرد که کمک های آمریکا به ائتلاف سعودی فقط شامل سوخت رسانی به هواپیماها می شود و این کشور هیچگونه کمک نظامی به این ائتلاف نکرده است.

دولت آمریکا همچنین گفت که طرح این قطعنامه به روابط منطقه ای این کشور ضربه می زند و امکانات و توانمندی های آن را برای مهار رشد افراط گرایی در منطقه محدود می کند.

کاخ سفید با عدم پایبندی به مهلت نهایی تعیین شده برای ارائه گزارشی درباره قتل خاشقچی که سال گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول به وقوع پیوست، باعث خشم و نارضایتی بسیاری از اعضای کنگره از جمله جمهوری خواهان شده است؛ این گزارش می بایست روز جمعه ارائه می شد.

آمریکا علاوه بر کمک های اطلاعاتی و تجسسی، با سوخت رسانی به هواپیماهای ائتلاف سعودی، حمله هوایی این ائتلاف به یمن را پشتیبانی می کند.

دسامبر گذشته سنای آمریکا قطعنامه ای را علیه حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف سعودی به تصویب رساند؛ این اولین باری است که چنین قطعنامه ای در یکی از دو مجلس کنگره به تصویب می رسد. اما جمهوری خواهان که بر مجلس نمایندگان این کشور سیطره داشتند اجازه ندادند این قطعنامه در این مجلس به تصویب برسد اما اکنون دموکرات های مجلس نمایندگان را زیر سلطه دارند و خود را آماده تصویب این قطعنامه در هفته جاری می کنند.

با این حال این قطعنامه برای کسب آرای دو سوم نمایندگان در هر دو مجلس کنگره که برای خنثی کردن وتوی رئیس جمهور لازم است، با مشکل مواجه خواهد شد و جمهوری خواهان همچنان اکثریت را در مجلس سنا حفظ کرده اند.

پربیننده ترین خبرها