یک خبر چند خط تحلیل؛

اصرار بر افشای روابط اعراب با اسرائیل چرا؟

اصرار بر افشای روابط اعراب با اسرائیل چرا؟
سه شنبه 23 بهمن 1397 - 20:14

العالم _ جهان اسلام

خبر:

  • همزمان دو رسانه اسرائیلی سفر رییس سابق موساد در سال 2014 به ریاض و دیدار خالد بن احمد الخلیفه وزیر خارجه بحرین با "لیونی" وزیر خارجه وقت اسرائیل در مونیخ آلمان را رسانه ای کردند.


تحلیل:

  • در حالی که یکی از اهداف نشست ورشو که بناست فردا و پس فردا در لهستان برگزار شود زمینه سازی برای عادی سازی روابط اسرائیل و اعراب معرفی شده، مقرر گردیده داماد صهیونیست ترامپ "کوشنر" برای عملیاتی کردن این مساله در این نشست حضوری فعال داشته باشد.
  • اگرچه طی ماه های اخیر مساله عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل در کانون توجهات مقامات و رسانه های اسرائیلی و غربی قرار گرفته است و در شرایطی که گفته می شود ترامپ از طرح 200 صفحه ای موسوم به "معامله قرن" یا به تعبیری دقیق تر "معامله ترامپ" اظهار رضایت کرده است به نظر می رسد افشاگری های رسانه های صهیونیستی طی یکی دو روز اخیر باهدف شلیک "تیرخلاص" به پیکر نیمه جان "آرمان حمایت از فلسطین" صورت می پذیرد.
  • اگر چه طبق وعده، ترامپ اصرار دارد تا رونمایی از این موضوع را تا بعد از برگزاری انتخابات اسرائیل به تاخیر اندازد و در شرایطی که تا این زمان جز چند نفر محدود از نزدیکان ترامپ از محتویات طرح با خبر نیستند به نظر می رسد در سفر کوشنر به لهستان و گفتگو با مقامات عرب حاضر در نشست ورشو برخی از ابعاد کلی این طرح برای "حساسیت سنجی" اعراب نسبت به آن مورد گفتگو قرارگیرد و رسانه ای شود.
  • افشاگری های این روزهای رسانه های صهیونیستی در خصوص روابط سری سران و مقامات عرب و اسرائیلی به نظر طی روزهای آینده شدت و وسعت بیشتری پیدا کند و جنبه ها و ابعاد جدیدتری از آن رسانه ای شود. حداقل فایده این افشاگری ها برای ترامپ و نتانیاهو آن است که مقامات و مسئولان عرب خواهان برقراری رابطه با اسرائیل خود را در مقابل عمل انجام شده بیابند و دست نیاز آمریکا و اسرائیل را سخت تر از هر زمان بفشارند، هر چند کمک ترامپ به پیروزی نخست وزیر کنونی اسرائیل در انتخابات پیش رو نیز در شرایط کنونی از نظر کاخ سفید دور نمانده است.

پربیننده ترین خبرها