ژاپنی ها خواستار همه پرسی درباره پایگاه آمریکا هستند

ژاپنی ها خواستار همه پرسی درباره پایگاه آمریکا هستند
جمعه 26 بهمن 1397 - 07:10

مردم اوکیناوا بار دیگر در مخالفت با حضور نظامیان آمریکایی در این منطقه، خواستار برگزاری همه پرسی درباره پایگاه جدید آمریکا شدند.

العالم - آسیا

تبلیغات گسترده در اوکیناوا در جریان است تا مردم درباره حضور نظامیان آمریکایی و انتقال آنها از پایگاه قدیمی فوتمنا به یک پایگاه جدید رای گیری کنند.

'دنی تاماکی' فرماندار اوکیناوا از مخالفان سرسخت انتقال پایگاه نظامی آمریکا است او خواستار برچیدن این پایگاه است.

در همین حال قرار است در جریان یک همه پرسی در روز 24 فوریه مردم برای اعلام مخالفت خود با حضور آمریکا در اوکیناوا به پای صندوق های رای بروند اما نتیجه این همه پرسی لازم الاجرا نخواهد بود.

حدود 290 هزار نفر از مردم منطقه اوکیناوا حق شرکت در همه پرسی را دارند و نتیجه آن اگرچه اجرایی نیست اما می تواند فشار مردمی بر دولت «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن را بیشتر کند تا دولت مرکزی نیز با برنامه انتقال پایگاه آمریکا مخالفت کند.

فرماندار ضد آمریکایی اوکیناوا که از ماه سپتامبر سال قبل در حال رایزنی با مسئولان بلند پایه برای ممانعت از ساخت پایگاه جدید است از آن زمان خواستار برگزاری همه پرسی است.

حدود 70 درصد از امکانات نظامی ایالات متحده آمریکا در اوکیناوا واقع شده است که تنها 0.6 درصد از کل مساحت کشور ژاپن را تشکیل می دهد.

بروز حوادث مرتبط با هواپیماها و جنگنده های آمریکایی در اوکیناوا ژاپن که بیشترین تعداد نظامیان آمریکا در آن مستقر هستند باعث بروز نگرانی های عمده در میان مردم این منطقه شده و آنها خواستار بسته شدن پایگاه نظامی آمریکا هستند.

به گزارش وزارت دفاع آمریکا که تحت عنوان «گزارش ساخت پایگاه» در سال 2007 منتشر شد، آمریکا در 39 کشور پایگاه بزرگ نظامی و در 140 کشور ایستگاه‌های نظامی دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها