العالم ـ گزارش
جالب اینجاست که ایرانخودرو و سایپا با توجه به مجوز عجیب افزایش قیمت زیر پنج درصد قیمت بازار، البته بازاری که در انحصار آنهاست و نه بازار رقابتی به راحتی بازار خودرو را ملتهب کرده و باعث افزایش قیمت ها شدند.
براین اساس قیمت تیبا SX از سوی سایپا امروز (سه شنبه) 40 میلیون و 400 هزار تومان تعیین شده که تعیین قیمت براساس 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار، قیمت امروز این خودرو را به 49 میلیون تومان افزایش داد.
این درحالی است که پیش از این قیمت این خودرو در هفته دوم بهمن ماه (14 بهمن 1397) 43 میلیون و 700 هزار تومان بوده است.
خودروی سایپا 131 نیز امروز از سوی این شرکت خودرو سازی 37 میلیون و 100 هزار تومان قیمت گذاری شده که در بازار امروز به 45 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است درحالی که قیمت این خودرو هفته دوم بهمن ماه 38 میلیون و 500 هزار تومان بوده است.
همچنین قیمت سایپا 151 نیز در فروش فوری امروز سایپا 38 میلیون تومان تعیین شده در حالی که قیمت امروز آن به 43 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. قیمت این خودرو در هفته دوم بهمن ماه در بازار 38 میلیون و 700 هزار تومان بوده است.
در مورد ساینا هم باید به قیمتگذاری 45 میلیون و 500 هزار تومانی این خودرو در فروش فوری امروز سایپا اشاره کرد در مورد قیمت امروز این خودرو در بازار نیز باید گفت که که به 60 میلیون 500 هزار تومان رسیده است. در حالی که قیمت آن در هفته دوم بهمن ماه در بازار 47.5 میلیون تومان بوده است.
شرکت ایران خودرو نیز قیمت پژو 206 تیپ 2 را در فروش فوری 72 میلیون تومان اعلام کرده در حالی که قیمت این خودرو در 14 بهمن ماه در بازار آزاد 65 میلیون و 500 هزار تومان بوده و حالا به قیمت 80 میلیون تومان در بازار رسیده است.
همچنین قیمت پژو 206 مدل V8 در فروش امروز ایران خودرو 85.5 میلیون تومان اعلام شده در حالی که این خودرو در 14 بهمن ماه با قیمت 78 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شده اما با التهاب ایجاد شده و افزایش رسمی قیمت از سوی کارخانه، قیمت امروز آن در بازار به 100 میلیون تومان افزایش یافته است.
در مورد پژو 207 دنده دستی ایران خودرو قیمت آن را 94.5 میلیون تومانی در فروش فوری امروز اعلام کرد در حالی که این خودرو در 14 بهمن ماه با قیمت 91.5 میلیون تومان در بازار معامله شده اما قیمت امروز آن در بازار به 108 میلیون تومان رسید.
ایران خودرو قیمت پژو 405 مدل GLX را 72 میلیون تومان اعلام کرد در حالی که قیمت این خودرو 14 بهمن ماه در بازار 58 میلیون تومان بوده ولی حالا به 76 میلیون تومان در بازار رسیده است.
این شرکت قیمت فروش فوری پژو پارس سال را 81 میلیون تومان اعلام کرده در حالی که قیمت این خودرو در 14 بهمن ماه معادل 76 میلیون تومان بوده که اکنون با افزایش رسمی قیمت کارخانه به 95 میلیون تومان رسیده است.
پژو پارس LX نیز امروز با قیمت 94.5 میلیون تومان از سوی ایران خودرو عرضه شده در حالی که قیمت این خودرو در 14 بهمن ماه 80 میلیون و 500 هزار تومان در بازار بوده که اکنون به 96 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.
در مورد سمند LX نیز قیمت 75 میلیون و 600 هزار تومانی این خودرو در فروش فوری امروز ایران خودرو به چشم می خورد که در 14 بهمن ماه 67 میلیون تومان بوده اما اکنون به 85 میلیون و 500 هزار تومان در بازار رسیده است.
رانا الایکس نیز امروز با قیمت 74 میلیون و 700 هزار تومان از سوی ایران خودرو عرضه شده که قیمت این خودرو نیز در 14 بهمن ماه در بازار 62 میلیون تومان بوده اما اکنون به 75 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.
اگر چه در برخی موارد قیمت گذاری ها نسبت به 14 بهمن ماه 1397 (دو هفته هفته گذشته) پایین تر بوده اما در بسیاری موارد تعیین قیمت امروز از سوی سایپا و ایران خودرو روند افزایشی داشته که منجر به رشد بی ضابطه قیمت خودرو در بازار آزاد امروز شده است.
بر اساس فرمول جدید قیمت گذاری خودرو، قیمت خودروهای داخلی تا پنج درصد زیر بازار تعیین میشود و بر این ساس قرار بود تا شبه آزادسازی در بازار خودرو ایران به جریان بیفتد.
این تصمیم در وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته شد تا به اصطلاح جلوی سوء استفاده دلالان گرفته شود و خودروها به جای دلالان به دست مصرف کنندگان اصلی برسد، اما با توجه به وضعیت موجود به نظر می رسد که خودروسازان در قامت دلالان وارد شده و خود به افزایش قیمت ها در بازار انحصاری کشور دامن می زنند و سپس با مجوزی که از وزارت صنایع اخذ کرده اند به راحتی قیمت ها را بالا می برند.
این شیوه قیمت گذاری به همراه نبود نظارت بر عملکرد خودروسازان باعث شده تا قیمتگذاری بر مبنای دلخواه توسط آنها صورت گیرد و قیمتهای بالایی برای فروش محصولات خود تعیین و بازار را دچار التهاب کنند.
احمد نیکنام