وزرای دفاع ترکیه و آمریکا درباره سوریه و «اس 400» رایزنی کردند

وزرای دفاع ترکیه و آمریکا درباره سوریه و «اس 400» رایزنی کردند
شنبه 4 اسفند 1397 - 13:42

وزیر دفاع ترکیه و رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور که به واشنگتن رفته‌اند، با همتایان آمریکایی درباره موضوعاتی چون سوریه و اختلافات آنکارا و واشنگتن درباره «کردهای سوری» و خرید «اس ۴۰۰» رایزنی کردند.

العالم _ ترکیه

وزارت‌خانه دفاع ترکیه و آمریکا در دو بیانیه‌ جداگانه درباره سفر وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه به واشنگتن و دیدار عصر جمعه (دیروز) آنها با همتایان آمریکایی بیانیه صادر کردند.

«حلوسی آکار» وزیر دفاع ترکیه و ژنرال «یاشار گولر» رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور عصر روز جمعه به وقت واشنگتن با «پاتریک شاناهان» وزیر دفاع موقت آمریکا و «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا دیدار کردند.

طبق گزارش «اسپوتنیک»، وزارت دفاع ترکیه درباره این دیدار اعلام کرد که دیدار آکار و شاناهان در پنتاگون به منظور «تاکید مجدد بر روابط دفاعی بین ترکیه و ایالات متحده آمریکا» صورت گرفت.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، وزرای دفاع ترکیه و آمریکا درباره طیفی از موضوعات شامل «عملیات برای شکست داعش در سوریه، نگرانی‌های ترکیه درباره حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک که شاخه سوری پ‌.‌ک.‌ک هستند»، صحبت کردند.

آنکارا همواره از روابط نزدیک آمریکا با برخی کُردهای سوری همپیمان واشنگتن انتقاد کرده و این گروه‌ها را تروریستی خوانده است.

طبق اعلام وزارت دفاع ترکیه، آکار و شاناهان بر تعهد ترکیه و آمریکا برای ادامه همکاری به منظور «اطمینان یافتن از وحدت سیاسی و تمامیت ارضی سوریه» تاکید کردند.

تاکید وزرای دفاع ترکیه و آمریکا بر تمامیت ارضی سوریه در حالی صورت گرفته که دولت سوریه همواره با انتقاد از حضور نظامی آنها در خاک سوریه، بر لزوم خروج آنها از این کشور تاکید داشته است.

وزارت دفاع آمریکا موسوم به «پنتاگون» در بیانیه خود درباره دیدار این چهار مقام نظامی دفاعی ارشد ترکیه و آمریکا در واشنگتن، ابتدا بر تعهد دو کشور به منظور ادامه روابط دفاعی آمریکا و ترکیه تاکید کرد.

پنتاگون اعلام کرد که دو طرف «درباره طیف گسترده‌ای از مسائل دفاعی شامل شکست داعش در سوریه، نگرانی‌های ایالات متحده درباره خرید احتمالی سامانه موشکی ضد هوایی اس ۴۰۰ توسط ترکیه صحبت کردند. آنها درباره تداوم همکاری به منظور دستیابی به ثبات و امنیت در شمال شرقی سوریه توافق داشتند».

طبق این بیانیه، شاناهان در این دیدار تاکید کرد که روابط دو جانبه آمریکا با ترکیه برای امنیت منطقه «نقشی بنیادین و اساسی» دارد. او همچنین از آنکارا به دلیل تعهد و حمایتش از ناتو در افغانستان، گوزوو، عراق و فعالیت‌های دریایی این ائتلاف نظامی غربی تشکر کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها