ژاپنی ها خواستار خروج پایگاه آمریکایی از اوکیناوا هستند نه جابجایی آن/ آبه: طرح جابجایی پایگاه آمریکا در اوکیناوا اجرا می شود

ژاپنی ها خواستار خروج پایگاه آمریکایی از اوکیناوا هستند نه جابجایی آن/ آبه: طرح جابجایی پایگاه آمریکا در اوکیناوا اجرا می شود
دوشنبه 6 اسفند 1397 - 09:21

به رغم نتایج همه پرسی برگزار شده که شرکت کنندگان خواستار خروج پایگاه نظامی آمریکا از اوکیناوا شدند نه جابجایی آن، نخست وزیر ژاپن گفت، با وجود "نه" مردم در همه پرسی دیروز (یکشنبه)، جابجایی پایگاه نظامی آمریکا در اوکیناوا به تاخیر نمی افتد.

العالم ـ آسیا

به نوشته روزنامه ژاپن تودی، شینزو آبه روز دوشنبه گفت: 20 سال از توافق ژاپن و آمریکا برای جابجایی پایگاه فوتنما گذشته است و نمی توانیم بیشتر از این جابجایی را به تاخیر اندازیم.
مردم اوکیناوا در همه پرسی یکشنبه با طرح جابجایی پایگاه آمریکایی فوتنما مخالفت کردند. حدود 72 درصد رای دهندگان به این طرح رای منفی دادند و 19 درصد نیز از آن حمایت کردند. نتیجه این همه پرسی الزامی برای دولت ایجاد نمی کند.
آبه افزود: سال ها درباره این مساله با مردم صحبت کردیم و تا رسیدن به تفاهم به گفت وگو ادامه می دهیم. کاهش فشار این مساله بر اوکیناوا، مسوولیت بزرگ دولت مرکزی است و نهایت تلاش خود را برای کاهش فشار میزبانی این پایگاه بر اوکیناوا انجام می دهیم.
اوکیناوا از میزبانی بیش از نیمی از حدود 47هزار نیروی نظامی آمریکا ناراضی است و حضور این نیروها ساکنان این منطقه را با مشکلات مختلف، از جمله مزاحمت، مواجه کرده است.
آمریکا و ژاپن به منظور کاهش تنش ها در سال 1996 با انتقال فوتنما از محل فعلی پرجمعیت به منطقه ساحلی دورافتاده در اوکیناوا موافقت کردند.
مخالفان این طرح خواستار استقرار این پایگاه در خارج از اوکیناوا هستند و می گویند، همه مناطق ژاپن باید مسوولیت میزبانی نیروهای آمریکایی را به عهده بگیرند.

پربیننده ترین خبرها