حضور ایران در سوریه مهم ترین کابوس نتانیاهو

حضور ایران در سوریه مهم ترین کابوس نتانیاهو
چهارشنبه 8 اسفند 1397 - 20:50

خبر:

نتانیاهو بهمراه رییس شورای امنیت و رییس دستگاه اطلاعات اسرائیل در دیدار با پوتین مجددا از او درخصوص دور کردن ایران از سوریه درخواست همکاری کرد.

تحلیل:

- بعد از سرنگون شدن هواپیمای ایلوشن_20 روسیه در سوریه در سال گذشته که بدون دخالت اسرائیل ممکن نبود و به استثنای یک ملاقات کوتاه در پاریس نتانیاهو علی رقم درخواست‌های مکرر موفق به دیدار با پوتین نشده بود و این در حالی است که طی تماسهای تلفنی و اعزام نماینده به روسیه ازکرملین در خواست داشته که نسبت به تلاشهای اسرائیل در آنچه دورکردن ایران از سوریه می‌نامد چشم پوشی کند، مساله ای که همواره از سوی این متحد ایران در سوریه مورد استقبال قرار نگرفته است.

- نتانیاهو مدعی است در خلال یکی دو سال گذشته بیش از 200 با مواضع ایران در سوریه را هدف قرار داده اما نتیجه مطلوب خود را دریافت نکرده است؛ اصرار بر چنین دیدارهایی در واقع ارسال این پیام برای رای دهندگان اسرائیلی است که عامل اساسی شکست و ضعف نتانیاهو در برخورد با ایران نه شخص نتانیاهو که مسائلی در ورای مرزهای اسرائیل است. طولانی شدن این دیدار که باهدف قانع کردن پوتین درخصوص ایران صورت پذیرفته نیز درهمین راستا قابل توضیح است

- پس از برگزاری ناکام اجلاس ورشو و بعد از دیدار تاریخی اسد با مقامات ایرانی و بلاخره متعاقب تماس امروز ظریف و معلم برای هماهنگی‌های بیشتر درخصوص نتایج این سفر بنظر می‌رسد تکلیف دیدار نتانیاهو با پوتین کاملا مشخص و مساوی صفر باشد.

- حتی اگر نتوان ایران و روسیه را در مساله سوریه شرکایی استراتژیک معرفی کرد اما اهداف مشترک فی مابین سوریه، روسیه و ایران در سطحی از اشتراک و وحدت قرار دارند که نتانیاهو را مجبور به ترک روسیه با دستان خالی کرده باشد.

پربیننده ترین خبرها